Telfort als eerste actief met aanleg UMTS-netwerk

Datum nieuwsfeit: 30-11-2000
Telfort persbericht

Visie & Missie

Kerngegevens

Network Interfaces

Telfort is als eerste actief met aanleg UMTS-netwerk in Nederland

Keuze voor Ericsson als netwerkinfrastructuurpartner

Amsterdam, 30 november 2000 - Telfort heeft als eerste aanbieder van UMTS-netwerk. UMTS maakt geavanceerde mobiele multimediadiensten in de nabije toekomst mogelijk. De bouw van het netwerk gaat van start in het eerste kwartaal van 2001. De Zweedse telecomleverancier Ericsson neemt de installatie en het onderhoud voor zijn rekening. Het contract met Ericsson kent een basiswaarde van 750 miljoen gulden (340 miljoen EURO) en maakt deel uit van een miljardeninvestering van Telfort-moeder British Telecom in Nederland.

Na de afgelopen zomer een UMTS-licentie te hebben verkregen, investeert Telfort nu in de aanleg van het UMTS-netwerk. Telfort koos daarbij voor Ericsson als belangrijkste leverancier. Daarmee is Telfort de eerste Nederlandse aanbieder die opdracht geeft tot de bouw van een UMTS-netwerk. Het contract maakt deel uit van een miljardeninvestering van British Telecom in Nederland. Met het contract met Ericsson is een bedrag van 750 miljoen gulden gemoeid. British Telecom geeft hiermee het strategische belang van Telfort in Nederland aan en wil zo zijn positie in West-Europa verder versterken. Ook in Duitsland en Ierland breidt de Engelse moedermaatschappij van Telfort haar belangen uit, met als doelstelling uit te groeien tot de invloedrijkste speler op de West-Europese telecommarkt.

Taco Morelisse, Vice President Strategy & Business Development zegt verheugd te zijn over de investering. ?Met de steun van British Telecom en hun R&D-afdeling kunnen we ons focussen op een snelle ontwikkeling van UMTS, een techniek die naar onze overtuiging zeer belangrijk is voor onze klanten. We blijven zo koploper in het ontwikkelen en aanbieden van nieuwe mobiele diensten voor persoonlijke communicatie en e-business en houden onze sterke marktpositie vast.?

Telfort ziet zijn toekomstige producten en diensten op basis van UMTS als het logische vervolg op de weg die reeds met GPRS is ingeslagen. Telfort biedt binnenkort als eerste Nederlandse aanbieder mobiele datadiensten op basis van GPRS, zoals PocketNet en Mobile Office. Met deze diensten betreedt Telfort het tijdperk van 'always on' en 'always connected', waardoor geavanceerde mobiele multimediadiensten mogelijk worden, zoals m-commerce, m-office, unified messaging en location-based services.

Telfort is honderd procent eigendom van British Telecom. Het bedrijf is in Nederland aanbieder van nationale en internationale telecommunicatiediensten aan de zakelijke en consumentenmarkt. De 1900 Telfort-medewerkers stellen de klant in staat op vrijwel onbegrensde wijze en op uiteenlopende manieren spraak en data uit te wisselen. Deze uitwisseling maakt nieuwe transactievormen mogelijk en resulteert in een nieuwe 'e'-economie?, waarin Telfort een prominente rol vertegenwoordigt. Onder haar klanten bevinden zich multinationals als NS, ABN-AMRO, Unilever, Akzo Nobel, KPMG en BP. Inmiddels kozen meer dan 750.000 particulieren voor de innovatieve producten en diensten van Telfort.

30-11-00

Adresgegevens Telfort