PvdA wil nadere regels sponsoring beroepsonderwijs

Datum nieuwsfeit: 30-11-2000
Partij van de Arbeid

Den Haag, 30 november 2000

PVDA WIL NADERE REGELS SPONSORING BEROEPSONDERWIJS

In de uitzending van het tv-programma Netwerk werd woensdag 29 november gesproken over sponsoring en donaties door bedrijven aan scholen en werd aandacht besteed aan de relatie van het bedrijf CISCO met het ROC. Het computeronderwijs aan het betrokken ROC wordt gesponsord door dit bedrijf waarbij als wederdienst van het ROC verwacht wordt dat zij tien andere scholen werft voor CISCO. PvdA-woordvoerder Sharon Dijksma vindt dit een ongewenste ontwikkeling.

De PvdA-fractie vindt de relatie tussen het bedrijfsleven en het onderwijs van groot belang. In het geval van de sponsoring door CISCO van diverse ROC's is echter sprake van een monopoliepositie van het betrokken bedrijf waarbij een zware wederdienst van de school wordt verwacht.

Het convenant inzake sponsoring legt dergelijke relaties aan banden maar heeft alleen betrekking op het primair en voortgezet onderwijs. Het beroepsonderwijs valt buiten dit convenant. De Partij van de Arbeid vindt het hoog tijd dat er ook voor het beroepsonderwijs een regeling komt teneinde de sponsoring en donaties van bedrijven aan ROC's aan regels te binden en heeft minister Hermans gevraagd welke stappen hij hiertoe gaat ondernemen. Voor de tekst van de vragen zie hierna.

Voor nadere informatie: Sharon Dijksma 070-318 2758

Den Haag, 30 november 2000

VRAGEN VAN HET LID DIJKSMA (PVDA) AAN DE MINISTER EN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAPPEN

1. Heeft u kennisgenomen van een tv-uitzending over sponsoring en donaties door bedrijven aan scholen?

2. Valt het computeronderwijs dat de betrokken ROC realiseert met sponsoring van CISCO onder het reguliere onderwijsprogramma?

3. Hoe beoordeelt u de constructie dat het bedrijf CISCO bij sponsoring van regionale opleidingscentra als voorwaarde stelt dat de gesponsorde school andere scholen werft?

4. Acht u het onderwijskundig verstandig dat hele lichtingen scholieren bij een ROC worden opgeleid in één computersysteem, dat nu eenmaal wordt gesponsord, en zo het risico lopen volkomen achter te lopen zodra dat ene computersysteem in onbruik geraakt?

5. Gaat u, aangezien het convenant inzake sponsoring slechts betrekking heeft op het primair en voortgezet onderwijs, stappen zetten teneinde de sponsoring en donaties van bedrijven aan ROC's te binden aan nadere regels?

(1) Netwerk, 29 november 2000