Eerste TRUST-vrouw geslaagd voor praktijkexamen

Datum nieuwsfeit: 30-11-2000

30 NOVEMBER 2000
Vakopleiding Transport en Logistiek stimuleert instroom vrouwen in chauffeursvak

Eerste TRUST-vrouw geslaagd voor praktijkexamen!

Op 12 juli jl. verstrekte minister Netelbos van Verkeer en Waterstaat tien vrouwen een beurs voor de opleiding tot vrachtwagenchauffeur. Deze TRUST- beurzen, beschikbaar gesteld door Vakopleiding Transport en Logistiek, hebben tot doel de instroom van vrouwen in het chauffeursvak te stimuleren. Op 30 november jl. deed de eerste TRUST-vrouw, de 31-jarige Shirley Nagtzaam-de Jongh uit Delft, haar praktijkexamen en slaagde! Het is de bedoeling dat ook de overige vrouwen nog dit jaar het rijbewijs C en het CCV-B chauffeursdiploma halen en aan de slag gaan als beroepschauffeur.

De Nederlandse transportsector worstelt momenteel met ruim 4.000 vacatures voor chauffeurs. Het beroepsprofiel wijzigde de laatste jaren aanzienlijk. Daardoor zijn vrouwen inmiddels even geschikt als mannen. Om de instroom van vrouwen in het chauffeursvak te stimuleren stelt de Vakopleiding tijdens de zittingsperiode van mevrouw Netelenbos jaarlijks tien beurzen beschikbaar. Deze beurs biedt jaarlijks aan tien vrouwen de mogelijkheid de chauffeursopleiding te volgen. De gelukkige dames ( in leeftijd variërend van 19 tot 43 jaar) werden geselecteerd uit 150 vrouwen die reageerden op een oproep tijdens de BedrijfsAutoRAI eerder dit jaar. Zij krijgen tijdens de opleiding onder andere de kans om op de Truck Simulator for Training (TRUST) ook enige virtuele rijlessen te volgen. Voorwaarde is dat de vrouwen na de opleiding voor minimaal 2 jaar 20 uur per week aan de slag gaan als chauffeur.

Imagocampagne
Met een toegespitste campagne wil Vakopleiding Transport en Logistiek de instroom van vrouwen stimuleren en daarmee een substantiële bijdrage leveren aan de oplossing van een belangrijk capaciteitsprobleem in de Nederlandse transportsector. Het nieuwe beroepsprofiel moet de sector én actieve vrouwen interesseren voor een vak dat steeds minder te maken heeft met uithoudingsvermogen, eenzaamheid en krachtpatserij en steeds meer met klantgerichtheid en logistieke dienstverlening. De chauffeur in de 21e eeuw is een echte dienstverlener. Hij of zij is zelfstandig, sociaal vaardig, nauwkeurig, zorgvuldig, alert, stressbestendig, praktisch en heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel.

Sector in verandering
Toch is het beroepsgoederenvervoer nog steeds een door mannen gedomineerde sector. Slechts twee procent van de beroepschauffeurs zijn vrouwen. Terwijl lange werkdagen, verre bestemmingen en eenzaamheid al lang niet meer alleen het hedendaagse chauffeursvak kenmerken. Internationaal transport dat chauffeurs zwaar belast, wordt door een relatief klein percentage van het Nederlandse chauffeursbestand verricht. De 'eigen truck' maakt plaats voor het wagenpark dat door een groep chauffeurs wordt gebruikt. Deeltijdbanen bieden steeds meer mogelijkheden om vrouwen in te schakelen en leiden tot een betere voertuigbenutting.