PT gaat bemiddelaars in groenten en fruit registreren

Vindplaats 2
TuinbouwNet

PT gaat bemiddelaars in groenten en fruit registreren

Het Productschap Tuinbouw (PT) gaat een lijst samenstellen van alle bemiddelaars in groenten en fruit in Nederland. Hiermee wil het PT duidelijkheid geven aan handelaren over de heffing die ze betalen aan het productschap. Bemiddelaars die op de lijst komen zijn vrijgesteld van de PT-heffing.

Telersverenigingen, bemiddelingsbureaus en/of commissionairs kunnen in aanmerking komen voor plaatsing op de lijst als deze bedrijven of personen groenten en fruit bemiddelen, zonder dat ze eigenaar zijn van deze producten. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren in opdracht van telers (verkoop) of handelaren (inkoop).

Handelsheffingen
Het productschap kent twee heffingen voor de handel. Dit zijn de algemene heffing en de bestemmingsheffing. De algemene heffing geldt voor alle aankopen (ook import en aankopen van andere handelaren) van verse groenten en fruit. Het percentage bedraagt 0,04 procent over de omzet. De zogenoemde bestemmingsheffing is alleen van toepassing op rechtstreekse aankopen bij telers van in Nederland geteelde producten. Deze heffing is voor groenten en fruit vastgesteld op respectievelijk 0,095 procent en 0,14 procent. Voor champignons geldt een percentage van 0,11 procent en voor uien bedraagt de bestemmingsheffing 15 cent per 100 kilo. Handelaren die groenten en fruit betrekken van een bemiddelaar die op de PT-lijst staat, betalen naast de algemene heffing voor groenten en fruit ook de bestemmingsheffing.

Bemiddelaars die bijkopen
Niet op de PT-lijst komen bedrijven of personen die zowel bemiddelen als voor eigen rekening en risico handelen. Deze handelaren betalen uiteraard alleen heffing over de eigen aankopen en niet over de bemiddeling. De koper van de bemiddelde groenten en fruit uit Nederland moet wel weer de bestemmings- en de algemene heffing betalen. Dit moet de bemiddelaar expliciet melden aan de koper, zodat de laatste weet dat het gaat om rechtstreekse telersaankopen waar een bestemmingsheffing op zit.

Aanmelden
Bedrijven die in aanmerking denken te komen voor plaatsing op de lijst kunnen zich melden bij het Productschap Tuinbouw. Hierbij moeten stukken (statuten, inschrijving Kamer van Koophandel, leveringsvoorwaarden etcetera) worden overlegd die de rol als bemiddelaar bevestigen. Voor meer informatie kunt u terecht bij Aad van Rijn, telefoon 079-3470439.