Debat: Nieuwe rol Nederland vredesbesprekingen Israël

Datum nieuwsfeit: 30-11-2000

| De Vredessite / Nieuws 2000 |

Oslo voorbij, een nieuwe rol voor Nederland in de vredesbesprekingen in Israël/Palestina

Een debat over de mogelijkheden waarover de (inter)nationale politiek beschikt om de impasse in het Midden-Oosten te doorbreken en bij te dragen aan het beëindigen van het geweld in de Palestijnse gebieden.
Tijd: donderdag 30 november 2000, van 15.00 tot 17.00 uur Plaats: Kloosterkerk te Den Haag (Lange Voorhout 4) 15.00 uur:
"Strategische samenwerking tussen ICCO en het IKV" door Marijke van Grafhorst, voorzitter van het IKV.
15.10 uur:
"Voorstellen van ICCO en IKV om een einde te maken aan het buitensporig geweld en de schending van mensenrechten in Israël en de bezette gebieden" door Tineke Lodders, voorzitter ICCO. Na 7 jaar van moeizaam overleg is het Oslo vredesproces geëindigd in een nieuwe Intifada waarbij inmiddels veel doden en gewonden zijn gevallen. Het geweld duurt nu al meer dan 8 weken en, ondanks diverse pogingen tot bemiddeling, lijkt het einde nog lang niet in zicht. Met name de Palestijnse burgerbevolking is het slachtoffer van het geweld en van de economische blokkades die Israël heeft ingesteld. Het is hoog tijd dat Nederland en de EU krachtig steun gaan verlenen aan een internationale vredesmacht die de plaats gaat innemen van de Israëlische strijdkrachten in (het grootste deel van) de bezette gebieden en de bescherming van de burgerbevolking moet garanderen.
Een bezinning op de vraag hoe verder en welke rol Nederland en de EU moeten spelen is op zijn plaats. Een terugkeer naar het Oslo proces is niet langer een optie. Nederland zou, binnen de EU en binnen de VN, moeten aandringen op een nieuw framework voor onderhandelingen dat gebaseerd is op een spoedige ontruiming van alle bezette Palestijnse gebieden en terugkeer van Palestijnse vluchtelingen. In de internationale bemiddeling kan geen sprake meer zijn van een dominante rol van de VS; Nederland moet zich daarom inzetten voor een sterke politieke rol van de EU. Het wordt tijd dat Nederland binnen de EU de associatieverdragen met Israël, respectievelijk de Palestijnse Autoriteit activeert, met name op het punt van de mensenrechten (art.2). De schending van mensenrechten dient consequenties te hebben voor de verdere uitvoering van de Associatieverdragen. Nederland zou het initiatief moeten nemen tot een tijdelijke opschorting van het Associatie verdrag, indien de wederpartij zich niet houdt aan de afspraken.
15.25 uur:
Reactie op de voorstellen van ICCO en IKV door:

* Dhr. Y.I. Habbab, vertegenwoordiger van de Palestijnse Autoriteit in Nederland

* Dhr. Y. Gal, ambassadeur voor Israël in Nederland
15.45 uur:
Reacties uit het publiek van:

* R. Suudi, Palestijns politicoloog,

* A. Soetendorp (uitgenodigd)

16.00 uur:
Paneldiscussie met kamerleden over de voorstellen van ICCO en IKV, onder leiding van Paul Aarts, docent internationale betrekkingen (Universiteit van Amsterdam).

* Marijke Vos, lid Tweede Kamer Groen Links
* Agnes van Aardenne, lid Tweede Kamer CDA
* Bert Koenders, lid Tweede Kamer PvdA

* Jan Hoekema, lid Tweede Kamer D66

* Eimert van Middelkoop, lid Tweede Kamer GPV (uitgenodigd)
* Remi Poppe, lid Tweede Kamer SP

Het publiek is van harte welkom om op stellingen van panelleden te reageren.

Voor meer informatie of het aanvragen van interviews kunt u contact opnemen met:
IKV, Juul Muller, telefoon: (070) 350 7100 of (0294) 457828 ICCO, Erik van Velzen, telefoon: (030) 692 78 36, mobiel: 06 53 967 918

_____
menu | dDH