DSM wint Intermodal Award 2000 in Genua

DSM

30 november 2000

DSM wint Intermodal Award 2000 in Genua

DSM heeft in het Italiaanse Genua in de categorie intermodale verladers de eerste Intermodal Award 2000 gewonnen. Uit handen van Europarlementariër Johanna Maij Weggen kreeg DSM manager Frank Otten (Physical Distribution) gisteren de prijs uitgereikt. Tijdens de prijsuitreiking is het transportproject door Maij Weggen als volgt omschreven: "DSM is een innovatieve industrie die niet alleen goed nadenkt wat ze willen op het gebied van intermodaal transport, maar ook werkelijk uitvoeren wat ze bedenken". Naast DSM waren er prijzen voor Railion Benelux (transport service), BTZ (intermodale service) en Metrans (intermodaal transport in Centraal- en Oost-Europa).

DSM ondersteunt en werkt sinds eind jaren tachtig aan intermodaal transport. De onderneming vervoert vracht over het water (35%), weg (30%), rail (25%), intermodaal (8%) en pijpleidingen (2%) naar de klanten. DSM was het eerste bedrijf in Nederland dat in zee ging met een private spoorwegmaatschappij (ShortLines) op het nationale spoorwegnet. DSM is verder verantwoordelijk voor de eerste multi-modale terminal, de rail en barge terminal in Born. Dit is nog steeds een van de belangrijkste "inland terminals" in Nederland.

Volgens de jury is DSM het beste voorbeeld van een grote industrie die een belangrijke bijdrage levert aan de maatschappij door geïntegreerde intermodale projecten ook werkelijk uit te voeren. Uitgangpunt daarbij is containers zo lang mogelijk over water of rails te vervoeren en zo kort mogelijk over de weg. Frank Otten ziet deze prijs als een erkenning voor het initiatief dat DSM heeft genomen. Daarnaast is Otten toch wel een beetje verrast en zegt hij: "Ons principe is zo eenvoudig dat je niet direct een prijs verwacht".