Vlaamse ongerustheid over zetelverdeling Europees Parlement

Datum nieuwsfeit: 30-11-2000
Volksunie

Hoeveel zitjes behoudt België? (30/11/00)

Nelly Maes en Bart Staes (VU&ID) schreven vanochtend een brief aan de regering om hun bezorgdheid uit te drukken ten aanzien van de verdragswijzigingen waartoe zal worden besloten op de Top van Nice. Meer bepaald wijzen deze twee Europarlementsleden op een mogelijke herziening van de zetelverdeling in het Europees Parlement waardoor ook in deze EU-instelling het machtsevenwicht tussen de grote en kleinere lidstaten op de helling zou komen te staan. Samen met een herweging van de stemmen in de Raad van Ministers dreigt dit de kleinere lidstaten tot de verliezers van de huidige Intergouvernementele Conferentie te maken.

In hun brief aan Premier Verhofstadt, aan Vice-Premier Michel en aan Staatssecretaris voor Buitenlandse Zaken Neyts manen ze de regering aan tot waakzaamheid. Dit weekend namelijk bereiden de ministers van Buitenlandse Zaken van de 15 EU-lidstaten de eindsprint van de Intergouvernementele Conferentie volgende week te Nice voor. De VU&ID Europarlementsleden vragen met aandrang om bij de verdragswijzigingen inzake het Europees Parlement de oorspronkelijke startdatum van 2009 te behouden en niet in 2004 zoals een document van het Frans Voorzitterschap voorstelt.

Daarnaast is het ook belangrijk om bij de gebruikte methode voor de zetelverdeling (in een EU die dan uit 27 leden kan bestaan) respect op te brengen voor de onderscheiden politieke stromingen van ook minder bevolkte lidstaten én de positie van kleine lidstaten binnen het Europees Parlement te vrijwaren. Nu heeft België als kleine lidstaat 25 zitjes, met de nieuwe berekeningswijze zouden er daar maar 17 van over blijven. Voor Vlaanderen dat nu over 14 zetels beschikt, zal dit uiteraard een gevoelige achteruitgang betekenen. Dit geldt ook voor Wallonië en de zetel voor de Duitstaligen zal wellicht verloren gaan.

Tot slot willen Nelly Maes en Bart Staes er nog op wijzen dat een definitieve overschrijding van het maximum aantal zitjes, nl: 700, nog steeds een onderdeel van de onderhandelingen moet blijven.

Auteur:
Nelly Maes en Bart Staes