Nieuw openbaar vervoerssysteem in Parkstad Limburg

Datum nieuwsfeit: 01-12-2000

nieuws > persberichten

"ReisNet Parkstad Limburg" start op 1 januari 2001 Nieuw openbaar vervoerssysteem in Parkstad Limburg

Op 1 januari 2001 start het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) onder de naam ReisNet Parkstad Limburg. Dit is een openbaar vervoerssysteem dat vervoer van deur tot deur verzorgt. Zeven van de acht Parkstad Limburg Gemeenten nemen deel aan dit initiatief. Nuth vanaf 1 juli 2001 en Gemeente Onderbanken doet niet mee. De uitvoering is in handen van Personenvervoer Zuid-Nederland (PZN). Deze firma zal het vervoer laten uitvoeren door enkele taxibedrijven die in deze regio gevestigd zijn.

Reisnet Parkstad Limburg maakt gebruik van kleine personenbusjes die minimaal een uur voor gewenst vertrek aangevraagd moeten worden en is toegankelijk voor alle inwoners van de zeven aangesloten Parkstad Limburg Gemeenten.

Vervanging van het huidige collectief WvG-vervoer Voor mensen met een WvG-vervoersregeling zal Reisnet Parkstad Limburg in de plaats komen van het huidige WvG-Systeem. Zij ontvangen hiervoor van hun gemeente een bepaalde compensatieregeling. Voorwaarde hierbij is wel dat gereisd wordt met voertuigen van Reisnet Parkstad Limburg, herkenbaar aan het logo. Uiteraard zijn mensen vrij om eventueel met andere taxibedrijven te reizen, echter daarvoor ontvangen zij geen compensatie van de gemeente.
Verder biedt het nieuwe systeem mobiliteitsverbetering voor ouderen, gehandicapten met een inkomen boven de WvG-inkomensgrens en inwoners van gebieden waar op bepaalde tijden nauwelijks reguliere lijndiensten rijden. Deze reizigers vallen in het huidige WvG-systeem en het reguliere openbaar vervoer soms buiten de boot.

Vervoersgebied Reisnet Parkstad Limburg
Het vervoersgebied van Reisnet Parkstad Limburg verschilt van gemeente tot gemeente, maar omvat in alle gevallen Parkstad Limburg. Dit betekent dat alle bestemmingen te bereiken zijn in Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Nuth, Onderbanken, Simpelveld en Voerendaal. Daarnaast kunnen ook bestemmingen bereikt worden buiten de genoemde regio, met een maximum van 2 Openbaar Vervoerzones, gerekend vanaf grens van de woonplaats van de reiziger.

Meer informatie voor de reizigers
Op dit moment wordt door de Parkstad Limburg gemeenten en de vervoerder hard gewerkt om Reisnet Parkstad Limburg in januari van start te laten gaan. Vanaf januari zullen de informatiefolders klaarliggen bij de verschillende balies en informatiecentra van de deelnemende gemeenten. Ook zullen er binnenkort een aantal informatiebijeenkomsten georganiseerd worden.

Gemeente Heerlen, 01-12-2000
Bureau Communicatie