Tweede update inbelproblematiek

Inbelproblematiek update 2

XS4ALL, 1 december 2000

Tweede update inbelproblematiek

Na de update van 16 november over de inbelproblematiek (zie www.xs4all.nl/nieuws/overzicht/inbelproblematiek.html) verwachtte XS4ALL dat de meeste problemen per 1 december waren opgelost. Dit blijkt helaas nog niet helemaal het geval te zijn.

Status telefonieverbindingen

Samen met de leverancier van de telefonieverbindingen heeft XS4ALL onderzocht waarom sommige verbindingen niet tot stand kwamen en waarom er soms disconnects optraden. Er bleken foutmeldingen voor te komen in het telefonienetwerk zelf. Deze zijn inmiddels verholpen. Tevens is een meer structureel probleem aan het licht gekomen. Dit heeft betrekking op de interactie tussen het telefonienetwerk en de inbelservers van XS4ALL en treedt alleen op wanneer grote hoeveelheden inbellijnen in 1 groep zijn geconfigureerd (zoals bij XS4ALL het geval is, sinds de invoering van de V-PoP) en er 1 of meer inbelservers tijdelijk, gepland of ongepland, uitvallen. XS4ALL heeft de mogelijke oorzaak aan dit probleem getraceerd, en werkt samen met KPN hard aan een oplossing.

Wij houden u op de hoogte van ontwikkelingen op dit punt.

Status inbelservers

Zoals wij eveneens meldden, was er op gezette tijden sprake van packetloss in het inbelnetwerk zelf en ontstonden daardoor van tijd tot tijd vertragingen of "verstoppingen" op bestaande inbelverbindingen. Wij hebben ontdekt dat deze vertragingen werden veroorzaakt door het periodiek bijwerken van de routeringstabellen in de inbelservers. Na elke geslaagde inbelpoging worden de routeringstabellen automatisch bijgewerkt, en deze wijziging wordt doorgegeven aan alle inbelservers. Dit leidde in de vorige configuratie tot een extreem grote hoeveelheid dataverkeer tussen de inbelservers. Dankzij herstructurering van het netwerk en het routeringsmechanisme is de verkeershoeveelheid ingeperkt, en wordt het periodiek optreden van vertragingen voorkomen.

Status V.90 modems

Wij willen onze beknopte mededeling van 16 november over de instabiliteit van V.90 modem verbindingen graag aanvullen. V.90 modems kunnen bij veranderende lijnomstandighende tijdens een sessie overgaan op hersynchronisatie. Veranderende lijnomstandigheden kunnen bijvoorbeeld zijn: het actief worden van een ADSL modem in dezelfde straat, het binnenkomen van het signaal van WisselGesprek of het ontstaan van een elektrisch veld in de buurt van de telefoonlijn. Tijdens het hersynchroniseren is er geen dataverkeer mogelijk en lijkt de verbinding dus "verstopt". Indien de hersynchronisatie niet slaagt, leidt dit tot het verbreken van de verbinding.

Daarnaast hebben enkele klanten ons erop gewezen dat zij met hun V.90 modem reproduceerbaar bij XS4ALL wel problemen hebben, daar waar zij bij inbellen bij een andere provider vlekkeloze verbindingen hebben. Overigens: ook de omgekeerde situatie doet zich voor. Op zichzelf is dit heel goed mogelijk. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat er verschillende chipset en firmware versies van V.90 modems bestaan, zowel aan de PC als aan de providerzijde. Het updaten van de firmware of het inzetten van een ander V.90 modem kan dan al soelaas bieden.