PvdA conferentie over de toekomst van Europa

Datum nieuwsfeit: 01-12-2000
Partij van de Arbeid

Den Haag/Brussel, 27 november 2000

PVDA OVER DE TOEKOMST VAN EUROPA:

EUROPA - QUO VADIS? De IGC van Nice en de toekomst van Europa

Op vrijdag 1 december, aan de vooravond van de Europese IGC-Top in Nice, vindt een gezamenlijke conferentie plaats van de Tweede-Kamerfractie van de PvdA en de PvdA-Eurodelegatie over de toekomst van Europa. Aan deze conferentie zal worden deelgenomen door staatssecretaris Dick Benschop, Max van der Berg, Ad Melkert en vele andere geïnteresseerden.

In het licht van de uitbreiding van de Europese Unie heeft de PvdA-Eurodelegatie een zestal toekomstscenario's geschreven. In deze scenario's wordt een visie gegeven op Europa in het jaar 2015 die tijdens de conferentie in deelsessies zal worden besproken. Ook heeft de Eurodelegatie een prijsvraag uitgeschreven onder de lezers van het PvdA-ledenblad Pro om hun mening te vragen. De genomineerde bijdragen zullen eveneens onderwerp van gesprek zijn.

De conferentie wordt gehouden van 13.00 tot 17.00 uur Congres Centrum Engels in het Groothandelsgebouw in Rotterdam. De pers is bij deze conferentie van harte welkom. Voor het programma zie hierna.

Voor nadere informatie en aanmeldingen: Marije Laffeber 070-318 2787 of Rose Moers 00(32)475 66 31 88

PROGRAMMA 'EUROPA - QUO VADIS?'

Vrijdag 1 december 2000, Congres Centrum Engels in Rotterdam

13.00 uur Aankomst en koffie

13.30 uur Welkom en inleiding door Max van den Berg, voorzitter van de PvdA-Eurodelegatie

13.45 uur Presentatie toekomstscenario 'Europa in 2015' door Ad Melkert, voorzitter van de Tweede-Kamerfractie PvdA

14.00 uur Bespreking zes scenario's in werkgroepen:

1. Europa van de burger; met Max van den Berg en Adri Duivesteijn, Tweede-kamerlid PvdA

2. Arbeidsmobiliteit in Europa; met Ieke van den Burg, PvdA-Europarlementariër, en Jet Bussemaker, Tweede-Kamerlid PvdA

3. Europees veiligheids- en defensiebeleid; met Jan Marinus Wiersma, PvdA-Europarlementariër, en Frans Timmermans, Tweede-Kamerlid PvdA

4. Asielbeleid en migratie; met Joke Swiebel, PvdA-Eurparlementariër, en Nebahat Albayrak, Tweede-Kamerlid PvdA

5. Europees milieubeleid; met Dorette Corbey, PvdA-Europarlementariër, en Jaap Jelle Feenstra, Tweede-Kamerlid PvdA

6. Financiering van de Europese Unie; met Michiel van Hulten, PvdA-Europarlementariër, en Ferd Crone, Tweede-Kamerlid PvdA

Voor alle workshops zijn vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties uitgenodigd.

15.00 uur Koffiepauze

15.30 uur The European Oval; bespreking van de resultaten van de workshops met Dick Benschop, Max van den Berg en Frans Timmermans onder leiding van Adri Duivesteijn

16.30 uur Afsluiting door Max van den Berg

17.00 uur Einde