Nieuw geneesmiddel voor behandeling van slaapziekte

Datum nieuwsfeit: 01-12-2000
Bron: Organon
Organon

Wakker blijven!

Modiodal®: een nieuw geneesmiddel voor slaapziekte

Persbericht

Oss, 1 december 2000.- Een belangrijk deel van de patiënten die lijden aan narcolepsie kunnen vanaf vandaag hun voornaamste klacht aanzienlijk verminderen door het innovatieve geneesmiddel Modiodal® te gebruiken. Modiodal onderdrukt de slaapaanvallen overdag en de verhoogt de waak-zaamheid. Modiodal is het eerste geneesmiddel binnen deze groep dat geen amfetamineachtige stof bevat en waarvan geen verslavende effecten bekend zijn. Narcolepsie is een zeldzame aandoening, gekenmerkt door onbedwingbare slaperigheid overdag en het kort wegvallen van de spierspanning. Hierdoor heeft narcolepsie een grote invloed op het dagelijks leven en het maatschappelijk functioneren. Modiodal wordt volledig vergoed indien het door een deskundige neuroloog wordt voorgeschreven aan patiënten die gediagnosticeerd zijn met narcolepsie.

Narcolepsie
Naar schatting hebben 10.000 mensen in Nederland narcolepsie, maar slechts 10% is gediagnosticeerd (dit is vergelijkbaar met het aantal patiënten dat aan de ziekte Multiple Sclerose lijdt).

Symptomen
De belangrijkste symptomen van narcolepsie zijn overmatige slaperigheid, slap worden van de spieren bij emotionele gewaarwordingen, slaapverlamming en hallucinaties .

Reacties uit de praktijk
Dr. G. Declerck, als adviseur verbonden aan het Slaap Waakcentrum Kempenhaege te Heeze:
"Eindelijk een nieuw veelbelovend geneesmiddel waarvan ik aan de hand van mijn eigen praktijkervaring heb kunnen vaststellen dat hiermee minstens 70% van de narcolepsie patiënten op zeer bevredigende wijze kunnen worden geholpen. Een belangrijk pluspunt is de zeer geringe bijwerkingen waardoor nagenoeg alle patiënten hiervoor in aanmerking komen".

Dr. G. J. Lammers, neuroloog in Leiden en gepromoveerd op narcolepsie: Het beschikbaar komen van Modiodal heeft voor veel narcolepsie-patiënten geleid tot een duidelijke verbetering van de kwaliteit van leven, met name omdat het beter verdragen wordt dan de huidige medicatie.

Dhr. R. Peeters, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Narcolepsie (NVN):
De NVN is blij verrast dat het middel modafinil (Modiodal) nu eindelijk beschikbaar is. Doordat Modiodal veel minder bijwerkingen heeft dan het middel dat tot nu toe wordt voorgeschreven voor het merendeel van de patiënten, zal de kwaliteit van leven van een behoorlijk aantal mensen beduidend toenemen. Een fantastisch vooruitzicht!"

Organon Nederland bv
Organon Nederland bv is de Nederlandse verkooporganisatie van N.V. Organon en houdt zich bezig met verkoop en distributie van Organons geneesmiddelen in Nederland. Organon ontwikkelt en produceert farmaceutische producten op het gebied van de gynaecologie, psychiatrie, atherotrombose- en auto-immuunziekten. Het bedrijf heeft wereldwijd meer dan 11.700 medewerkers in dienst en investeert ruim 17 procent van haar omzet in onderzoek en ontwikkeling van geneesmiddelen.
Organon is één van de farmaceutische business units van Akzo Nobel.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Organon Nederland bv,
mevrouw L. van der Heiden-Workel,
Postbus 500, 5340 AM Oss,
tel.: 0412-666922, fax.: 0412-666980.
E-mail adres : Klik hier om direct een E-mail te sturen

Nederlandse Vereniging voor Narcolepsie.

Referenties:
Dr. A.C. Declerck en J.W.L. Dings. Narcolepsie. Aandacht voor een onderbelicht ziektebeeld. (ISBN: 9068780 204).

Achtergrondinformatie

Narcolepsie: symptomen en gevolgen voor de patiënt

Narcolepsie
Narcolepsie is een slaapziekte met grote gevolgen voor het dagelijks leven. Meestal openbaren de eerste verschijnselen zich tussen het 15e en 30e levensjaar, de aandoening blijft levenslang bestaan. Het tijdsinterval tussen het optreden van de eerste verschijnselen en het stellen van de diagnose varieert van 2 tot 20 jaar.

Symptomen
De belangrijkste symptomen van narcolepsie zijn:

overmatige slaperigheid: dit manifesteert zich in onbedwingbare slaapaanvallen van korte duur (meestal 2-5 minuten);

slap worden van de spieren bij emotionele gewaarwordingen (zoals lachen), bij volledig bewustzijn (kataplexie genoemd, men zakt langzaam onderuit);

slaapverlamming: aan het begin of einde van een slaapperiode niet meer kunnen bewegen en of spreken;

hallucinaties: levendige dromengewaarwordingen aan het begin of het einde van een slaapperiode .

Gevolgen voor de patiënt
De combinatie van overmatige slaapneigingen, verminderde concentratie en plotseling ineenzakken heeft grote invloed op relaties met anderen en het functioneren in de maatschappij, vaak al vanaf de puberteit. De gevolgen van narcolepsie op het dagelijks leven zijn groot. Zo blijkt dat meer dan 90% van de patiënten met narcolepsie moeilijkheden ondervindt door slaperigheid. Zo is bijna de helft van de patiënten op een gegeven moment gedwongen zijn baan op te geven of binnen de werksfeer flinke aanpassingen te treffen.
Daarnaast geeft het als men op ongebruikelijke tijden in slaap valt in onze maatschappij een negatieve indruk. Een verklaring voor het onaangepaste gedrag zal dan gezocht worden in negatieve eigenschappen van de patiënt, desinteresse, luiheid of zelfs kwaadwilligheid .

Modiodal®
Modiodal onderdrukt de slaapaanvallen overdag en verhoogt de waakzaamheid. Het nieuwe middel geeft veel minder bijwerkingen dan de bestaande geneesmiddelen die voor deze indicatie worden voorgeschreven.

Referenties: