VU&ID-Vilvoorde verontwaardigd over Dehaene

Datum nieuwsfeit: 01-12-2000
Volksunie

VU&ID-Vilvoorde verontwaardigd over Dehaene (01/12/00)

VU&ID-Vilvoorde stelt met ontzetting en ongeloof vast, dat de CVP, SP en AGALEV een bestuursakkoord hebben gesloten met 2 gewezen FDF-verkozenen. Dankzij deze steun kan ex-premier Dehaene zijn zo begeerde burgemeesterssjerp binnenhalen.

VU&ID-Vilvoorde betreurt dat Dehaene zijn persoonlijke ambities, met name het burgemeesterschap van Vilvoorde, boven het welzijn van de Vilvoordenaars plaatst. Hiermee gooit de ex-premier zijn hele politieke reputatie te grabbel.

Indien deze stellingname een voorbode is van de inhoudelijke invulling van het nieuwe CVP-project om van de CVP een "consequente Vlaamse partij" te maken, dan staan er de Vilvoordenaars en de rest van Vlaanderen nog veel onaangename dingen te wachten.

Ook het Vlaams karakter van Vilvoorde wordt door deze beslissing bedreigd. VU&ID-Vilvoorde gelooft nooit, dat deze twee gewezen FDF-verkozenen zonder enige garanties voor de Franstalige inwoners, hun steun zouden verlenen aan de bestuursploeg van Jean-Luc Dehaene. Deze twee Franstalige verkozenen kunnen de komende zes jaar de Vilvoordse meerderheid gijzelen en zodoende de zolang nagestreefde voorkeursbehandeling voor de Franstalige inwoners van Vilvoorde verwezenlijken.

VU&ID-Vilvoorde betreurt ook dat dit bestuursakkoord kan dienen als precedent voor toekomstige bestuurscoalities in de brede Vlaamse rand rond Brussel, waardoor de Franstaligen nog meer voet aan grond zouden krijgen in Vlaams-Brabant. Hiermee zou een lang nagestreefde eis van het FDF en de vele Franstaligen eindelijk werkelijkheid worden.

VU&ID-Vilvoorde hoopt dan ook dat Dehaene, of de nationale CVP-top alsnog, tot inzicht komt en dit bestuursakkoord met de 2 gewezen FDF'ers afblaast.

Auteur:
VU&ID Vilvoorde