Drie onderzoekscholen opnieuw erkend

Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen

1 december 2000

Drie onderzoekscholen opnieuw erkend

De Erkenningscommissie Onderzoekscholen (ECOS) heeft drie onderzoekscholen een vervolgerkenning verleend: Nederlandse Onderzoekschool Vrouwenstudie (NOV), Onderzoekschool Literatuurwetenschap (OSL) en Inter-University Research Institute on Communication Technology: Basic Research and Applications (COBRA). Eerder dit jaar werden al negen nieuwe onderzoekscholen erkend en werden negentien hererkenningsaanvragen van onderzoekscholen gehonoreerd. De besluitvorming over de drie nu opnieuw erkende scholen was een half jaar opgeschort. Er functioneren in totaal 114 erkende onderzoekscholen.

De onderzoekscholen Nederlandse Onderzoekschool Vrouwenstudies (NOV) en Onderzoekschool Literatuurwetenschap (OSL) lieten in de afgelopen zes maanden op verzoek van de ECOS een internationaal peer review uitvoeren. Mede op basis van de uitkomsten van deze peer reviews, en de beleidsvoornemens die de onderzoekscholen naar aanleiding hiervan hebben geformuleerd, heeft de ECOS tot hererkenning van beide scholen besloten. Het besluit over de hererkenning van de onderzoekschool Inter-University Research Institute on Communication Technology: Basic Research and Applications (COBRA) werd genomen nadat de onderzoekschool had aangegeven welke concrete maatregelen zij denkt te nemen om de interne samenhang in de onderzoekschool te vergroten en het onderwijsprogramma te structureren.

De Erkenningscommissie Onderzoekscholen werd in 1991 op verzoek van de minister van Onderwijs en Wetenschappen door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen ingesteld. De commissie treedt zelfstandig op. De erkenningscommissie telt negen leden en staat onder voorzitterschap van prof. dr. J.A. Michon; vice-voorzitter is prof. dr. ir. A. Verruijt. De ECOS wordt bij de beoordeling van erkenningsaanvragen op verschillende wetenschapsgebieden bijgestaan door zeven subcommissies voor de respectievelijke wetenschapsgebieden. Deze subcommissies adviseren de Erkenningscommissie bij het beoordelen van de erkenningsaanvragen.

De drie hererkende onderzoekscholen zijn:
Naam onderzoekschool Universiteit *
Onderzoekschool Literatuurwetenschap (OSL) Universiteit Leiden mede namens KUB, KUN, UM, UU, VU
Nederlandse Onderzoekschool Vrouwenstudies Universiteit Utrecht (NOV) mede namens UvA, UL, VU, KUN, KUB, UM
Inter-University Research Institute on Communication Technology: Basic Research and Applications (COBRA) Technische Universiteit Eindhoven mede namens TUD en UT

KNAW, Het Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, Amsterdam, Postbus 19121, 1000 GC Amsterdam, Telefoon Afdeling Voorlichting: 020-5510733, Telefax: 020-6204941, e-mail: (voorlichting@bureau.knaw.nl)