ABVAKABO FNV: Bod DLO blijft ver onder de maat

Datum nieuwsfeit: 01-12-2000
ABVAKABO FNV

Bod DLO blijft ver onder de maat (1 dec)

OPROEP TOT DEELNAME AAN INFORMATIEBIJEENKOMSTEN VAN ABVAKABO FNV, CFO, CMHF EN UOV: OP 6 DECEMBER!

In de vierde overlegronde heeft uw werkgever zijn eerste schamele bod van 2,5 % verhoogd naar 2,9% per 1 januari 2001. In december van dit jaar is hij bereid een eenmalige netto-uitkering van fl 300,- te geven en een incidentele eindejaarsuitkering van 0,3%. Dit steekt schril af bij loonsverhogingen die zijn afgesproken in andere sectoren, maar ook bij de inzet van de bonden van 4% algemene loonsverhoging en de start van een dertiende maand. Daarbij liggen er ook nog grote knelpunten op het gebied van de ziektekosten, de overwerkvergoeding en het zorgverlof.

Na vier ronden van overleg is het gat tussen de inzet van de werkgever en de inzet van de bonden nog behoorlijk groot. Zo groot, dat er dinsdagavond 21 november geconcludeerd is dat we niet verder kunnen en dat partijen zich met hun achterban gaan beraden op hoe verder!

Waar staan partijen?
De werkgever is bereid met ons verbeterafspraken te maken op de vergoedingen voor de bedrijfshulpverlening, de reiskosten en de kinderopvang. Ook zien partijen voldoende mogelijkheden om eruit te komen op de onderwerpen, scholing, mobiliteit en loopbaanadvies, aanpak ziekteverzuim en wao-instroom en onderzoeken naar de (fiscale begrenzingen en mogelijkheden van) cao à la carte en knelpunten in een eventuele harmonisatie van arbeidsvoorwaarden voor de Wageningen Universiteit en DLO.

Probleempunten: loon, zorgverlof en overwerk.
Bij overwerk willen bonden afspraken maken om structureel overwerk te voorkomen. Ook de werkgever doet hiervoor een voorstel. De bonden willen overwerk duurder maken dan de TOD (toelage onregelmatige dienst) om te voorkomen dat overwerk goedkoper is voor de werkgever dan TOD, zoals nu voor een aantal uren en dagen het geval is. Met betrekking tot het zorgverlof wil uw werkgever terugvallen op de wet arbeid en zorg. Dit betekent een zorgverlof van 10 dagen, maar tegen slechts 70% loon in plaats van de huidige 100% en daarbij geldt het zorgverlof dan alleen voor thuiswonende partners en kinderen, en bijvoorbeeld niet meer voor ouders.
De loonsverhoging die uw werkgever voorstelt is per 1 januari 2001 2,9%, een eenmalige netto-uitkering van fl 300,- en een incidentele eindejaarsuitkering van 0,3%. Bonden hebben als inzet 4% algemene loonsverhoging en start met een dertiende maand.

Hoe nu verder?
Graag willen de onderhandelaars van ABVAKABO FNV, CFO, CMHF en UOV met u overleggen op welke wijze we verder kunnen met het CAO-overleg! Durft de werkgever geen afspraken te maken? Of prijst DLO zich uit de markt?

Wij roepen u allen op om tijdens één van de drie lunchbijeenkomsten (Lelystad, Wageningen en IJmuiden) op 6 december met ons van gedachten te wisselen over het verloop van de CAO-onderhandelingen tot nu toe en de vraag welke mogelijkheden op onze weg liggen. U ontvangt van ons hierover binnenkort een nadere brief.

Rekenend op uw komst,

Uw onderhandelaars:

Hans Strootman (CFO)
Jan Hut (CMHF)
Pascal Vinken (UOV)
Janine Jongepier (ABVAKABO FNV)