Amazon.com richt zich op de kerstinkopen

Datum nieuwsfeit: 01-12-2000

NIEUWE DIENSTEN AMAZON MAKEN KERSTINKOPEN NOG COMFORTABELER

1 december 2000

Een aantal nieuwe features van Amazon.com en Amazon.co.uk maken online winkelen dit jaar nog gemakkelijker.

Giftshop
Nieuw dit jaar bij Amazon.co.uk is de giftshop, waar de bezoeker kan zoeken naar het ideale geschenk op product, prijs, hobby & interesse en zelfs op sekse en leeftijd. Er is keuze uit meer dan twee miljoen artikelen. Dit zijn niet alleen boeken, cd's, video's, DVD's en games, maar veel meer: van kalenders en dagboeken tot digitale agenda's en webcam's. Betalen en in laten pakken kan in enkele seconden met een muisklik.

Wish Lists
Ook de mogelijkheid een digitale wensenlijst te maken is nieuw bij Amazon.co.uk. Geen gedoe meer met losse papiertjes en het krijgen van dubbele cadeaus of artikelen in de verkeerde kleur, maat of merk. In Groot-Brittannië gaan acht op de tien mensen na de feestdagen terug naar de winkel om een cadeau te ruilen. Zonde van de tijd, zowel voor de ontvanger als de gever. Maak een digitale 'wishlist' op Amazon.co.uk en mail vrienden en familie waar ze het kunnen vinden. Amazon houdt bij wat er al gekocht is, om doublures te voorkomen. Wie voor iemand anders iets wil kopen, kan op de site zoeken op e-mail, huisadres, voor- en achternaam of woonplaats.

Get it by Christmas
Er is altijd wel iemand voor wie je op het allerlaatst nog een iets moet kopen.
Vandaag lanceert Amazon.co.uk de 'Get it by Christmas'-dienst die is bedoeld om pakjes voor kerst te bezorgen.

Digitaal cadeautje
Amazon biedt dit jaar keuze uit meer dan honderd digitale kerstkaarten, die je vergezeld kunt laten gaan van een Gift Certificate. Dit cadeau komt zelfs op tijd als je het kerstavond pas verstuurt!

FEITEN EN CIJFERS

Leuke wetenswaardigheden en opmerkelijke cijfers over Amazon.com en Amazon.co.uk

Amazon.co.uk
Amazon.co.uk verscheepte in november en december '99 1,5 miljoen artikelen in ongeveer 900.000 pakketten; 99% daarvan kwam op tijd voor kerst, zelfs artikelen die nog op 21 December werden besteld; Alleen al in december '99 verzond Amazon.co.uk zoveel boeken en cd's dat ze, achterelkaar gelegd, drie maal de kanaaltunnel bestreken;
Het duurste item dat online verkocht werd kostte £ 1.000, het goedkoopste 20p;
Amazon.co.uk was afgelopen kerst de 'Number One-bestemming' voor online winkelen in Groot-Brittannië en samen met Amazon.de eveneens nummer één voor heel Europa.

Amazon.com
Rond kerst vorig jaar verzond Amazon.com meer dan 20 miljoen cadeau-artikelen;
99% daarvan kwam op tijd voor kerst, zelfs artikelen die nog op 23 december werden besteld; Amazon.com was vorig jaar rond de feestdagen (van 22 november tot 26 december), met een gemiddelde van meer dan 5,5 miljoen unieke bezoekers per week, de meest bezochte e-commerce site in de Verenigde Staten (bron: Media Matrix);
Amazon.com werd genoemd als 'Number One-shopping destination' voor online kerstaankopen door 42% van een ondervraagde groep online shoppers (Ernst & Young)
Deze kerst heeft Amazon.com zich weer goed voorbereid: bijna drieëneenhalf miljoen meter cadeaulint is al ingekocht voor deze kerst en alleen al in Reno en Seattle staan zeshonderd medewerkers klaar om artikelen in te pakken.

Meer over Amazon.com
Amazon.com is de belangrijkste muziekhandel, de belangrijkste DVD- en videohandel en de belangrijkste boekhandel op Internet. Amazon.com (Nasdaq:?AMZN) opende haar virtuele warenhuis op het World Wide Web in juli 1995 en biedt inmiddels, naast online veilingen en gratis elektronische wenskaarten, ´s werelds meest uitgebreide productassortiment aan meer dan 25 miljoen klanten over heel de wereld. Amazon.com wil het meest klantgerichte bedrijf ter wereld zijn en het klanten mogelijk maken alle mogelijke producten online te bestellen of ontdekken. Het assortiment van Amazon.com omvat meer dan 28 miljoen afzonderlijke producten in een scala aan categorieën, waaronder boeken, CD's, speelgoed, elektronica, video's, DVD's, gereedschappen & ijzerwaren, tuin & terras, keukenbenodigdheden, software, videospelletjes en camera's & fotografie. Amazon.com heeft haar activiteiten verder geïnternationaliseerd via www.amazon.fr, www.amazon.co.uk, www.amazon.de en www.amazon.co.jp. Amazon Anywhere is de toonaangevende speler op de markt voor mobiele e-commerce en biedt toegang tot Amazon.com, Amazon.co.uk en Amazon.de via Personal Digital Assistants (PDAs) en zaktelefoons voor communicatie via Internet.

-EINDE-

Noot voor redacties