Open brief aan de besturen CMHF, BBV en VNV

Bron: CMHF
CMHF

Open brief aan de besturen CMHF, BBV en VNV

De overige direct bij de vakcentrale Unie mhp aangesloten verenigingen zijn ontstemd over de uitlatingen van Unie-voorzitter Teuwen de afgelopen week in de pers en de effecten daarvan.
Na de nodige publicitaire competentiegevechten in het begin van de week is er in de vergadering van het Algemeen Bestuur van de vakcentrale (afgelopen donderdag) consensus bereikt over herbevestiging van het standpunt van de vakcentrale en is de zaak verder uitgesproken. Dit standpunt van de vakcentrale was en is:
Onderschrijven dat het risico van een loon-prijsspiraal aanwezig is, indien de macro economische gemiddelde uitkomsten over 2001 een contractloonstijging van meer dan vier procent zouden zijn. Dit is overigens wat anders dan een centrale looneis. Alle organisaties waren bij de besluitvorming aanwezig en hebben dit standpunt onderschreven. Op basis hiervan is een persverklaring opgesteld. Ook hier was de Unie-voorzitter bij aanwezig. Van een voorstel tot concrete loonmatigingsafspraken zoals begin tachtiger jaren is geen sprake. Maar een verkenning van de risico's en eventuele afspraken daarover wordt uiteraard door de vakcentrale niet op voorhand uit de weg gegaan, integendeel: nadenken daarover is verstandig beleid. Dat mag van de Unie mhp verwacht worden. De positie van Unie mhp-voorzitter Verhoeven is tijdens de AB-vergadering niet ter discussie geweest. Uitspraken als zou daar sprake van zijn stroken niet met de werkelijkheid. Van aangeschoten wild of iets dergelijks is dus geen sprake.
Vervolgens blijkt uit artikelen in de diverse dagbladen dat er door de uitlatingen van de Unie-voorzitter een beeld ontstaat dat niet juist is en dat schadelijk is voor de vakcentrale Unie mhp. De overige aangesloten organisaties, die in het bestuur een statutaire meerderheid vormen, zijn van mening dat naar buiten treden nu helaas onvermijdelijk is.
De goede naam van de vakcentrale Unie mhp staat op het spel. Deze leden nemen afstand van de uitlatingen van de heer J. Teuwen die vorige week in de pers zijn gedaan. Verschillen van inzicht, als daar al sprake van is, dienen intern aan de orde te worden gesteld.

CMHF, 0. Loopstra
BBV, N. Bleeker