Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

19,4% Internetgebruikers koopt kerstkado's op het web

Datum nieuwsfeit: 01-12-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Al 19,4 % van de Europese Internetgebruiker doet dit jaar zijn kerstaankopen via Internet

Amsterdam, 1 December, 2000: De door Pro Active International in 15 landen uitgevoerde Internet Monitor, laat zien dat dit jaar al 19,4 % van de Europese Internetgebruiker zijn kerstaankopen geheel of gedeeltelijk via Internet zal doen. In Nederland is dit percentage nog beduidend lager, namelijk 10,1 %.

Deze resultaten volgen de algemene E-Commerce ontwikkelingen in Europa voor het jaar 2000 maar in beperkte mate. Het is opvallend dat kerstaankopen via Internet vooral populair zijn in Engeland, Duitsland en Frankrijk, waar respectievelijk 26,6 , 24,5 en 23,9 % van alle Internetgebruikers al aangeeft dit jaar voor de kerstaankopen Internet in te schakelen. Het valt op dat in de landen waar de hoogste E-Commerce per capita voor het jaar 2000 te zien valt, de Scandinavische landen en Zwitserland, de kerstaankopen via Internet zelfs onder het Europese gemiddelde van 19,4 % vallen.

Totale waarde privé aankopen in Nederland in het jaar 2000

In de periode van 1998 tot en met 2000 blijft het gemiddelde aankoopbedrag per privé aankoop (voor privé doeleinden) vrijwel constant: dit bedrag ligt rond de 170 gulden. De geschatte totale omzet in deze drie jaar loopt van 350 miljoen gulden in 1998, via 800 miljoen gulden in 1999 naar 2 miljard gulden in 2000. Circa tweederde deel van deze omzet werd gegenereerd via Nederlandse websites. Wat wordt er privé online gekocht?

In aantallen blijken de privé aankopen van 'CD's' en 'boeken' de belangrijkste categorieën te zijn. De categorie 'software' is sinds 1998 sterk in belang afgenomen, terwijl 'reizen en vakanties' en 'kleding en schoeisel' in belang aan het toenemen zijn. Door de grote onderlinge verschillen qua gemiddelde aankoopprijs vormt 'reizen en vakanties' in waarde dit jaar de grootste categorie (350 miljoen gulden, terwijl dat vorig jaar nog maar 80 miljoen gulden was). 'Hardware' volgt met 300 miljoen gulden op de tweede plaats.

The Internet Monitor van Pro Active International wordt inmiddels twee keer per jaar wereldwijd uitgevoerd. Het Nederlandse gedeelte heeft in September 2000 voor de zesde keer plaatsgevonden

Copyright © 1997-2000 Pro Active International. All rights reserved. Site design and production by Pro Active International

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie