Politiebericht Friesland: Friesland

Datum nieuwsfeit: 01-12-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 1-12-2000
Politieberichten van 30/11 (13.00 uur) t/m 1/12 (07.00 uur)

Sneek: poging mishandeling
Donderdag omstreeks 12.45 zag een medewerker van de parkeergarage vanuit zijn kantoortje aan het Normandiaplein dat een man op straat zijn hond, vermoedelijk een Husky, aftuigde. De medewerker, een 35-jarige inwoner van Sneek, schreeuwde de man toe dat hij daarmee moest ophouden. De man stak daarop zijn middelvinger op, hetgeen daarna ook door de medewerker van de parkeergarage werd gedaan. Hierop liep de man weg. Na ongeveer 3 kwartier stond de man, nu zonder hond, plotseling weer bij de parkeergarage en riep de dat de medewerker naar buiten moest komen. Dit werd door de medewerker gedaan. Toen de medewerker de deur van het kantoortje opende, stond de man voor hem en maakte een stekende beweging in zijn richting. De medewerker zag dat de man een mes of priem in de hand had. Door direct de deur weer dicht te doen, kon de medewerker voorkomen dat hij gestoken werd. Na nog een aantal bedreigingen te hebben geuit is de man vertrokken. Het signalement van de man, ongeveer 1.85 meter, vermoedelijk zuid- europees type, lang zwart haar, slank postuur. Hij droeg donkere kleding en was netjes gekleed.

Heerenveen: inbraak auto
Van woensdag op donderdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Burgemeester Falkenaweg. Een ruit aan de passagierszijde werd ingeslagen en uit de auto werd een radardetector weggenomen. De eigenaar, een 35-jarige inwoner van Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Oudehorne: geen helm
Donderdag omstreeks 12.20 uur werd op de Schoterlandseweg een bestuurder van een bromfiets bekeurd, ter zake het rijden zonder helm. Toen de man, een 33-jarige inwoner van Heerenveen, proces-verbaal werd aangezegd, werd hij kwaad en reed weg. De man trachtte zich aan zijn staandehouding te onttrekken. De man werd aangehouden en na het opmaken van een proces-verbaal weer in vrijheid gesteld.

Leeuwarden: vechtende jongens
Donderdag omstreeks 13.00 uur kwam er een melding binnen dat bij het Friesland College aan de Julianalaan twee jongens aan het vechten waren geweest en dat er een mes zou zijn gebruikt. Toen de politie ter plaatse kwam, was de vechtpartij reeds voorbij. Met het mes was niet gestoken. Het mes werd door een speurhond gevonden in de struiken nabij de school en werd in beslag genomen. De verdachte, een 18-jarige inwoner van Leeuwarden, werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. Het slachtoffer, een 20-jarige inwoner van Leeuwarden, kreeg van de verdachte een aantal klappen tegen het hoofd en heeft aangifte gedaan. Wat de aanleiding tot de ruzie is geweest werd niet duidelijk. De verdachte is na verhoor weer in vrijheid gesteld.

Marssum: aanrijding met gewonde
Donderdag omstreeks 14.00 uur vond op de Westergoawei onder Marssum een aanrijding plaats. De bestuurder van een bromfiets, een 75-jarige inwoner van Leeuwarden, reed over het fietspad van de Hegedyk en wilde de Westergoawei oversteken. Hij verleende daarbij geen voorrang aan de bestuurder van een personenauto, die over de Westergoawei deze oversteekplaats naderde. Deze bestuurder, een 72-jarige inwoner van Easterein, kon de bromfietser niet meer ontwijken. De bromfietser werd gewond overgebracht naar het MCL-Zuid.

Harlingen: rijden tijdens ontzegging
Donderdag omstreeks 16.10 uur werd op de Schritsen een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 27-jarige inwoner van Harlingen, had een ontzegging van de rijbevoegdheid tot 14 november 2001. Tevens bleek de auto waarin de man reed niet verzekerd te zijn. De auto werd in beslag genomen en ook voor deze overtreding kreeg de man een bekeuring.

Leeuwarden: aanrijding met drank
Donderdag omstreeks 16.10 uur parkeerde een 69-jarige inwoner van Leeuwarden zijn personenauto op de Joksedam. Tijdens het parkeren raakte hij een geparkeerd staande personenauto, die daardoor lichte schade opliep. Deze auto was eigendom van een 71-jarige inwoner van Leeuwarden. De 69-jarige bestuurder bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 910 ugl. Hij kreeg een rijverbod van 11 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Sneek: snelheid
Donderdag omstreeks 17.00 uur werd op de Oude Rijksweg tussen Sneek en Joure een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 19-jarige inwoner van Sneek, reed met een snelheid van 131 kilometer per uur, terwijl aldaar 80 is toegestaan. Bovendien bleek dat de man niet in het bezit was van een geldig rijbewijs en dat zijn auto niet was verzekerd. De auto werd in beslag genomen en de bestuurder kreeg voor de geconstateerde overtredingen een proces-verbaal.

Haulerwijk: aanrijding met drank
Donderdag omstreeks 18.00 uur vond op de Leeksterweg een aanrijding plaats tussen een auto en een bromfiets. De bestuurder van de personenauto, een 61-jarige inwoner van Assen, sloeg voor de bromfietsbestuurder af. De bromfietsbestuurder, een 23-jarige inwoner van Haulerwijk, kwam ten val. De bromfiets en de personenauto hebben elkaar niet geraakt. De man wilde geen politie bij deze aanrijding, daar hij gedronken had. De autobestuurder wilde wel de politie waarschuwen. Hierop werd de bromfietsbestuurder kwaad en pakte en de inwoner van Assen bij de keel. De autobestuurder werd door omstanders ontzet. De auto werd niet beschadigd. De bromfietsbestuurder werd overgebracht naar het bureau en aldaar blies de man 670 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur.

Leeuwarden: inbraak woning
Donderdag tussen 08.15 en 15.15 uur werd ingebroken in een woning aan de D`Hondecoeterstraat. De achterdeur werd geforceerd. De gehele woning werd doorzocht. Uit de woning werden twee gouden ringen, twee spaarpotten van de kinderen met daarin muntgeld en een portefeuille met bankpasjes en geld weggenomen. De eigenaar, een 36-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Sneek: onder invloed
Donderdag omstreeks 20.45 uur werd op de Johan Willem Frisostraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 39-jarige inwoner van Sneek, was zo dronken dat hij bijna uit de auto viel. De man aangehouden en overgebracht naar het bureau. Hier blies de man 1165 ugl. De man kreeg een rijverbod voor 15 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Leeuwarden: geen verlichting
Donderdag omstreeks 21.00 uur werd een 17-jarige inwoner van Leeuwarden op de Harlingersingel bekeurd omdat hij geen verlichting voerde op zijn fiets. Toen de jongeman hiervoor een bekeuring kreeg, gaf hij opzettelijk een verkeerde naam op. De jongen werd aangehouden en op het bureau kreeg hij ook een bekeuring voor het opgeven van een valse naam.

Hemrik: inbraak woning
Donderdag tussen 07.00 en 21.15 uur werd ingebroken in een woning aan de Sparjeburd. In de woning waren alle vertrekken doorzocht. Men was de woning binnengekomen door een keukenraam te forceren. Uit de woning werd geld (pot met dubbeltjes en kwartjes) weggenomen. De eigenaar, een 31-jarige inwoner van Hemrik, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: onder invloed
Vrijdag omstreeks 00.40 uur werd op de Julianalaan een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 53-jarige inwoner van Marrum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 440 ugl. Hij reeg een rijverbod voor 4 uur.

Harlingen: onder invloed
Vrijdag omstreeks 01.15 uur werd op de Oude Ringmuur een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 38-jarige inwoner van Vlieland, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 340 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur. Tevens bleek dat de bestuurder niet in het bezit was van een geldig rijbewijs en dat de auto niet APK gekeurd was en vermoedelijk ook niet meer verzekerd. Ook voor deze overtredingen kreeg de bestuurder een bekeuring.

< Sneek: inbraak woning
Donderdag tussen 16.30 en 22.15 uur werd ingebroken in een woning aan de Jan Kannekenstraat. Een ruit in de voordeur werd vernield. Vanaf de trap in de hal werd de geluidsapparatuur ( tuner/versteker, cd-speler, equalizer en twee geluidsboxen) weggenomen. Deze geluidsapparatuur had men net vanmiddag gekocht en moest nog worden aangesloten. De eigenaresse, een 47-jarige inwoonster van Sneek, heeft aangifte gedaan.

Wijnjewoude: onder invloed
Vrijdag omstreeks 02.35 uur werd op de Opper Haudmare een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 31-jarige inwoner van Ureterp, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 365 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272