PlantijnCasparie Breda ISO 14001 gecertificeerd

Datum nieuwsfeit: 01-12-2000
PlantijnCasparie

Op donderdag 23 november is PlantijnCasparie Breda ISO 14001 gecertificeerd. Nadat op 11 oktober de documentatie werd beoordeeld, was het moment daar waarop de vrouwen en mannen van PlantijnCasparie Breda mochten laten zien dat ook zij het ISO 14001 certificaat waardig zijn.

Om 9.00 uur werden de twee auditors van KPMG Certification in Breda verwelkomd. Na een korte introductie werd gesproken met achtereenvolgens de directie, de bedrijfleider, de beide milieucoördinatoren, de chefs van drukkerij en prepress en een medewerker van de drukkerij.

In open gesprekken werd met de auditors gesproken over de werkzaamheden in Breda en hoe milieu daar een rol in speelt. Daarbij kwam onder andere aan bod: milieubeleid, doelstellingen, communicatie, procesbeheersing, wet- en regelgeving en milieuprestatie.

Vol vertrouwen
Algemene conclusie

Aan het einde van de middag kwam het verlossende woord. Hoewel iedereen vol vertrouwen was, waren er toch nog drie zogenaamde niet-kritieke afwijkingen. Twee hiervan zijn redelijk eenvoudig op te lossen maar een zal de nodige inspanning vergen van zowel PlantijnCasparie Breda, PlantijnCasparie Holding als de gemeente Breda.

De algemene conclussie van de auditors van KPMG was echter dat er een goed werkend milieuzorgsysteem is ingevoerd. Zij gaan daarom met een positief advies naar de Raad voor Certificatie. Dit betekent dat, nadat alle noodzakelijke administratie is afgehandeld, PlantijnCasparie Breda naar alle waarschijnlijkheid vanaf 1 december ISO 14001 gecertificeerd is.