Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 02-12-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 2-12-2000
Politieberichten van 1/12 (13.00 uur) tot 2/12 (13.00 uur)

Burgum: motorrijder gewond
Bij een aanrijding op de Oppedijk van Veenweg is vrijdag om 11.30 uur een 25-jarige motorrijder ernstig gewond geraakt. Het slachtoffer reed op Oppedijk van Veenweg en wilde linksaf slaan in de richting Lageweg. Hij moest remmen voor een tegmoetkomende vrachtwagen, bestuurd door een 49-jarige plaatsgenoot, maar kwam daarbij ten val. Hij botste vervolgens met zijn motor tegen de vrachtwagen en liep daarbij ernstig beenletsel op. De tank van de vrachtwagen raakte daarbij lek. Het slachtoffer werd per ambulance naar het MCL overgebracht.

Wolvega: diefstal wielen
Van een auto die geparkeerd stond op een carpoolplaats aan de Stellingenweg zijn vrijdag tussen 06.30 uur en 14.00 uur alle vier de wielen gestolen. De 22-jarige eigenaar uit Langezwaag deed aangifte. De politie wil graag in contact komen met mogelijke getuigen.

Drachten: inbraak auto
Uit een auto die geparkeerd stond aan de Vogelzang, zijn vrijdag tussen 11.30 en 15.30 uur een radardetector en een aantal CD`s gestolen nadat een raam was ingeslagen. De 27-jarige eigenaresse uit Boelenslaan deed aangifte.

Heerenveen: aanhouding winkeldiefstal
Een 35-jarige inwoner van Joure is vrijdag om 17.30 uur aangehouden op verdenking van diefstal uit een winkel aan de Dracht. De man werd op door een beveiligingsbeambte op heterdaad betrapt toen hij een jas wilde meenemen zonder te betalen, waarna hij aan de politie werd overgedragen.

Leeuwarden: woningbrand
In een woning aan de 5e Vegelingsdwarsstraat heeft vrijdag om 17.00 uur brand gewoed. De bewoner van het pand liep geen letsel op. De brandweer had het vuur, dat vermoedelijk ontstond door kortsluiting in een TV-toestel, snel onder controle.

Leeuwarden: verkeerscontrole fietsers
De politie heeft vrijdagavond van 18.30 tot 21.30 uur op het Zuiderplein een controle gehouden op het voeren van fietsverlichting. In totaal werden 58 fietser verbaliseerd voor het niet voeren van de vereiste verlichting. Eén bestuurder kreeg bovendien een bekeuring voor het negeren van rood licht en gesloten bomen bij de spoorwegovergang.

Leeuwarden: overval winkel en aanhouding
Een winkel aan het Ruiterskwartier is vrijdag om 20.25 uur door een nog onbekende man overvallen. Een caissière van de winkel werd door de man onder bedreiging van een mes gedwongen geld uit de kassa te geven. Op grond van het opgegeven signalement van de overvaller werd om 22.30 uur een 33-jarige Leeuwarder in een cafe aan het Reigerplein aangehouden. De man verzette zich hevig tegen zijn aanhouding, waarbij een agente in haar gezicht geraakt werd en ondermeer een gekneusd jukbeen opliep. De verdachte werd op het politiebureau ingesloten.

Drachten: inbraak bedrijf
Uit een bedrijf aan de Tussendiepen zijn vrijdag tussen 18.30 en 19.00 uur twee computers gestolen. Toen het personeel terugkeerde van een avondpauze bleken de twee computers te zijn verdwenen. Een 30-jarige inwoner van Drachten deed aangifte.

Drachten: inbraak auto
In een auto die geparkeerd stond aan De Drift, is vrijdag tussen 22.15 en 22.45 uur ingebroken. Nadat een ruit was ingeslagen werd een radardetector weggenomen. De 32-jarige eigenaar uit Ureterp deed aangifte.

Joure: onder invloed
Een 39-jarige inwoner van Heerenveen is zaterdag om 00.40 uur op de Haskerveldweg aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 395 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 3 uren ontving.

Hoornsterzwaag: dodelijk ongeval
De 60-jarige Johannes Herder uit Nijeberkoop is vrijdag om 21.40 uur bij een eenzijdig ongeval op de Sint Magnuswei om het leven gekomen. Het slachtoffer zat als bestuurder alleen in zijn auto en raakte vermoedelijk door modder op de weg in een slip. Het voertuig raakte daarna twee bomen. Het slachtoffer overleed ter plaatse aan zijn verwondingen. De politie doet nog onderzoek naar de exacte toedracht van het ongeval.

Marrum: onder invloed
Een 18-jarige inwoner van Ferwerderdiel is zaterdag om 00.45 uur op Ljouwterdyk aangehouden, omdat hij onder invloed op een brommer reed. OP het bureau blies hij 515 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 5 uren kreeg.

Bolsward: onder invloed
Een 44-jarige inwoner van Wûnseradiel is zaterdag om 01.20 uur op de Rijksweg aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 415 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 3 uren ontving. Ook bleek zijn auto niet APK-gekeurd te zijn.

Leeuwarden: onder invloed
Op de Drachtsterweg is zaterdag om 03.30 uur een 34-jarige inwoner van Leeuwarden aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 515 ug/l, goed voor een proces-verbaal en een rijverbod voor 5 uren.

Franeker: eenzijdig ongeval
Op de Harlingerweg vond zaterdag om 00.05 uur een eenzijdig ongeval plaats. Een 19-jarige bestuurder uit Franeker was met zijn auto door nog onbekende oorzaak tegen een boom gereden. De bestuurder klaagde over pijn in het hoofd en werd per ambulance voor onderzoek naar het MCL overgebracht. Daar werd hem een bloedproef afgenomen. Zijn verwondingen leken mee te vallen.

Franeker: inbraak bedrijf
Onbekenden hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag ingebroken bij een bedrijf aan de Amperestraat. Men kwam binnen door een raam open te breken. Er werden onder meer een computer en een televisietoestel weggenomen. Een 44 jarige inwoner van Harlingen deed aangifte.

Franeker: inbraak auto
Uit een auto die geparkeerd stond aan de Prinses Beatrixstraat is in de nacht van vrijdag op zaterdag ingebroken. Nadat een ruit was vernield werd onder meer een radiocassettespeler gestolen. De 59-jarige eigenaar uit Franeker deed aangifte.

Franeker: inbraak praktijkruimte
In de nacht van vrijdag op zaterdag is ingebroken in een praktijkruimte aan het Noord. Men kwam het pand binnen door een raam te forceren, waarna onder meer een stereotoren en een geldbedrag werd meegenomen. Een 51-jarige inwoner van Franeker deed aangifte.

Dokkum: aanhouding winkeldiefstal
Een 43-jarige inwoner van Dokkum is zaterdag om 09.45 uur aangehouden op verdenking van diefstal uit een winkel aan de Hantumerweg. De man werd door winkelpersoneel op heterdaad betrapt en overgedragen aan de politie.

Hoornsterzwaag: aanhoudingen na autodiefsta
l Drie mannen zijn zaterdag omstreeks 09.00 uur aangehouden op verdenking van autodiefstal. De verdachten, 36, 24 en 23 jaar, hebben allen de Engelse nationaliteit en verbleven op een camping te St. Nicolaasga. De mannen hadden eerder die ochtend een eenzijdig ongeval gehad met hun huurauto op de Kapelweg te Donkerbroek. Ze waren vervolgens te voet verder gegaan en hadden bij een woning aan de Schoterlandseweg een auto gestolen. De eigenaar van deze auto, een 47-jarige inwoner van Hoornsterzwaag, was getuige van de diefstal en meldde dit aan de politie. Politieagenten die onderweg waren naar het inmiddels gemelde ongeval aan de Kapelweg, zagen de gestolen auto rijden en zetten de achtervolging in. De verdachten vluchtten op de Houtwallen uit de auto een bosperceel in, waar ze kort daarna konden worden aangehouden. Ze werden alledrie op het politiebureau ingesloten.

Jubbega: fietser gewond
Een 64-jarige fietser uit Drachten is zaterdag om 09.20 uur bij een aanrijding met een trekker op de Nijeberkoperweg gewond geraakt. Het slachtoffer fietste achter een andere fietser, toen hij met zijn voorwiel het achterwiel van zijn voorganger raakte. Hij week naar links uit en botste vervolgens op een hem tegemoetkomende trekker met oplegger. Het slachtoffer werd met onbekend letsel per ambulance naar het ziekenhuis in Drachten overgebracht.

Kootstertille: inbraak bedrijf
In een bedrijf aan de Balkwar is in de nacht van vrijdag op zaterdag ingebroken. Door een gat in een muur te maken verschafte men zich toegang tot het pand, waarna een kluis werd opengebroken. In de kluis bevond zich slechts de administratie van het bedrijf. Een 56-jarige inwoner van Kootstertille deed aangifte.

Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272