Nieuwe regels auteursrecht op komst

Bron: Nederlandse Vereniging van journalisten
Nederlandse Vereniging van journalisten

Nieuwe regels auteursrecht op komst

Naar verwachting zal in de Europese Unie begin volgend jaar een richtlijn worden aanvaard die nieuwe regels bevat over het auteursrecht en de elektronische snelweg. De regels worden ook in de Nederlandse wetgeving aangepast. De NVJ heeft vorige week haar reactie gegeven omtrent relevante punten van de richtlijn van het Europese Parlement en de Raad, betreffende de harmonisering van juridische aspecten van het auteursrecht en de naburige rechten in de informatiemaatschappij. Deze reactie is te vinden op www.villamedia.nl. Ook komt er binnenkort een brochure uit met de belangrijkste onderwerpen met betrekking tot auteursrechten. Het Ministerie van Justitie heeft inmiddels een website geopend met de belangrijkste achtergrondinformatie over de nieuwe richtlijn. Ook roept het ministerie belanghebbenden en geïnteresseerden op een bijdrage te leveren aan de uitvoering van de Europese richtlijn. Bezoekers van www.minjust.nl/auteursrecht kunnen in het hoofdstuk Forum reageren op een aantal gerubriceerde vragen.