Vlaamse Volks Unie wil vooral een bekwame NMBS-top

Datum nieuwsfeit: 03-12-2000
Volksunie

VU wil vooral een bekwame NMBS-top (03/12/00)

Minister van Mobiliteit, Isabelle Durant, heeft in de media verklaard dat zij de samenstelling van de directie en de raad van bestuur van de NMBS aan de huidige politieke meerderheid wil aanpassen. VU-kamerfractievoorzitter Frieda Brepoels begrijpt niet dat een groene minister met dergelijke oude politieke cultuur op de proppen komt.

Frieda Brepoels voelt er helemaal niets voor om de verdediging van huidig NMBS-topman Etienne Schouppe op zich te nemen. Maar het is een illusie te denken dat de problemen van de NMBS opgelost zijn als er een nieuwe directie en een nieuwe raad van bestuur geïnstalleerd worden. De VU steunt minister Durant voor zover ze de directeurs uit de raad van bestuur van de NMBS wil verwijderen. Ze horen daar immers niet thuis, net zomin als de vakbonden overigens. Iets anders is het echter nieuwe directeurs en bestuurders te benoemen op basis van hun politieke kleur. Het enige criterium dat op dat vlak mag spelen, is de bekwaamheid. Want daaraan heeft de NMBS dringend nood: niet aan toplui die voortdurend verklaren, dat de NMBS geen extra capaciteit - en dus eigenlijk geen toekomst - meer heeft! Wel aan bekwame leiders die geloven in hun producten en diensten en in staat zijn om de concurrentiepositie van het spoor in de totale mobiliteit te verbeteren. Enkel op die manier kan het spoor zijn echte rol vervullen: een duurzaam alternatief vormen voor de steeds toenemende congestieproblemen in het verkeer.

Minister Durant verwacht volgens haar Federaal Mobiliteitsplan op zeer korte termijn van de NMBS een nieuw beheerscontract en een nieuw tienjarenplan. VU-kamerfractieleider Frieda Brepoels betwijfelt sterk of dat zal lukken. Helemaal onmogelijk wordt dat natuurlijk met een volledig nieuwe top. Er staan echter teveel belangrijke dossiers op het spel om extra tijd te verliezen. Daarom verwacht de VU van minister Durant dat zij zo snel mogelijk de slagkracht van de NMBS verhoogt opdat de noodzakelijke investeringen die de volgende jaren moeten gebeuren, geen vertraging oplopen. De VU denkt daarbij o.a. aan de tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen, de spoorontsluiting in alle richtingen van de luchthaven van Zaventem en de dringend noodzakelijke verbetering van vele treinverbindingen in Vlaanderen (o.a. in Limburg, de Antwerpse Kempen en de Westhoek).

Minister Durant verdedigt zeer hardnekkig de eenheid van de NMBS, wellicht om de vakbonden niet tegen zich in het harnas te jagen. Absoluut de verkeerde politiek, volgens Frieda Brepoels. Reizigers- en goederenvervoer moeten apart geëxploiteerd worden. ABX, dat het spoor nu al vaak met vrachtwagens beconcurreert, moet een zelfstandige maatschappij worden. En om regionale spoorlijnen een nieuwe dynamiek te bezorgen, is een eerste stap op weg naar een regionalisering van de NMBS in ieder geval een noodzakelijke voorwaarde.

Auteur:
VU-Nationaal
Frieda Brepoels, voorzitter VU&ID-Kamerfractie, lid Kamercommissie Infrastructuur en Mobiliteit

Meer informatie:
Contactpersoon: Frieda Brepoels