Projecten voor beroepsonderwijs tijdens Vlootschouw 2000

Senter

07 Nov 2000.

Innovatieve projecten voor beroepsonderwijs tijdens Vlootschouw 2000

Maandag 4 december toont Senter de resultaten van subsidieregelingen die geleid hebben tot innovaties in het beroepsonderwijs. Dit gebeurt tijdens de Vlootschouw 2000 bij het ROC Dudok College in Hilversum.

De overheid investeert de laatste jaren samen met de Regionale Opleidingen Centra (ROC´s), Landelijke Organen voor het Beroepsonderwijs (LOB´s), vakscholen en het bedrijfsleven fors in de innovatie van het beroepsonderwijs. Subsidies aan veelbelovende, innovatieve projecten is een middel die de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en van Economische Zaken gebruiken. Senter voert hiervoor o.a. de subsidieregelingen BVE2000, Transito Cognito en Kennisuitwisseling Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (KeBB).

In de getoonde projecten speelt de inzet van ICT een belangrijke rol. Zo is er een simulatie te zien, waarin de handelingen van een EHBO-hulpverlener worden afgestemd op de toestand van een slachtoffer. Ook is er een simulatiecentrum met waarin de dagelijkse praktijk van beveiligingsmedewerkers is te zien.

Door de inzet van ICT kan het onderwijs beter inspelen op veranderingen die in het bedrijfsleven plaatsvinden en op de eisen die men stelt aan de competenties van (aankomende) werknemers. Dit leidt tot een verbetering van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt en een verbetering van de kwaliteit van het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie. Bovendien wordt door het gebruik van ICT het onderwijs aantrekkelijker voor zowel de leerlingen als de docenten.

Programma

Tijdens het ochtendprogramma van Vlootschouw 2000 presenteert Senter de opbrengsten van de verschillende subsidieregelingen. Daarnaast is er aandacht voor de visie van de overheid op de innovatie van het beroepsonderwijs. Ook is er een forumgesprek met leden van de BVE2000-jury en de KeBB-adviescommissie.

Tijdens het middagprogramma kunnen bezoekers naar een Kennismarkt en parallelsessies. De Kennismarkt bestaat uit een groot aantal kramen met presentaties van projectresultaten, zoals cd-roms, Internet-applicaties en andere ICT-toepassingen. Er zijn twee rondes met parallelsessies, die zich enerzijds richten op de verschillende sectoren (Techniek, Economie, Zorg en Welzijn en Volwassenen-educatie) en anderzijds op onderwerpen als: systemen voor kennisuitwisseling, implementatie van projectresultaten, valkuilen bij de projectuitvoering en het innovatiebeleid van instellingen.

De Vlootschouw is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een bekend evenement om de producten van elkaar te bekijken, van elkaar te leren en om te netwerken. Voor iedereen die bij de innovatie van het beroepsonderwijs betrokken is, is de Vlootschouw interessant. Docenten, ICT-coördinatoren, managers van ROC´s, medewerkers en managers van landelijke organen, educatieve adviseurs, uitgevers en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven zijn dan ook van harte welkom.

De kosten bedragen NLG 175,- per persoon. Voor aanmelding en informatie: Senter Educatieve Technologie, telefoon (070) 361 03 13.