Film en Televisie Academie zendt uit op internet

Datum nieuwsfeit: 04-12-2000
Nederlandse Film en Televisie Academie, EuroNet Internet en DiONmedia verzorgen samen live uitzendingen op internet

Amsterdam, 4 december 2000 - De Nederlandse Film en Televisie Academie (NFTA), internet service provider EuroNet Internet en full service provider van streaming video DiONmedia bundelen hun expertises in een uniek project, waarbij camera-opnames worden uitgezonden op internet: De Uitspraak. De Uitspraak omvat vijf televisie-uitzendingen op internet die van 4 tot en met 8 december 2000 dagelijks van 15.15 tot 15.30 uur interactief te volgen zijn op www.nfta.euronet.nl. Het thema van de uitzending varieert per dag. Voor de NFTA is dit de ideale mogelijkheid om een oefening op het internet te ontwikkelen voor de tweedejaarsstudenten. EuroNet Internet en DiONmedia verzorgen de internettoegang, het hosten van de website en de vertaling van audio- en videosignalen naar het internetprotocol.

Alle tweedejaarsstudenten van de NFTA participeren in De Uitspraak, waarbij het experimenteren met live uitzendingen en het werken aan een interactief programma centraal staan. In dit streaming video-project is voor hen onbekend welke sprekers er voor de camera verschijnen en heeft het publiek via de website invloed op de loop van het programma. Geheel in de geest van live uitzenden en interactie wordt in De Uitspraak het improvisatievermogen van de studenten op de proef gesteld. Alle disciplines die aan de NFTA onderwezen worden (regie, productie, scenario, montage, camera?licht, geluid, production design en nieuwe media), komen binnen het project aan bod.

De thema's van de uitzendingen:
De aftrap van De Uitspraak is op 4 december van 15.15 tot 15.30 uur op www.nfta.euronet.nl en op locatie. De stelling die deze dag centraal staat is 'Toeristen komen alleen maar voor de drugs naar Amsterdam'. In een coffeeshop in Amsterdam worden mensen gevraagd naar hun reactie. Op 5 december wordt de stelling 'Chatten maakt eenzaam' behandeld. De tweedejaarsstudenten van NFTA zullen middels een rollenspel een persoon neerzetten, wiens sociale leven zich beperkt tot internet. Verder zal een item gewijd zijn aan een liefdesrelatie die op internet is ontstaan. Op 6 december gaat Sinterklaas de strijd aan met de Kerstman. Op 7 december wordt gesteld dat 'Mobiel telefoneren uit de hand loopt en er mobiel-vrije zones moeten komen'. Er gaat een 'mobiele eenheid' op pad om mensen te weerhouden mobiel te bellen. Verder worden de reacties van mensen die bellen in bioscopen en vergaderzalen gefilmd. Tenslotte wordt op 8 december de stelling 'Nederland autovrij' behandeld. Er wordt een wedstrijd georganiseerd, waarbij het openbaar vervoer en een auto strijden om de eerste aankomst op het Markenplein te Amsterdam. Tevens wordt in een item met een professor gesproken over hoe er schoner kan worden gereden. Behalve dat men op locatie een reactie op de stellingen kan geven, kunnen bezoekers van de website www.nfta.euronet.nl tevens hun stem laten horen.

"Het is voor het eerst dat een Europese filmschool dagelijks met streaming video een live uitzending op internet verzorgt", zegt Marieke Schoenmakers, Directeur van NFTA. "Dit eerste samenwerkingsproject zal de studenten de noodzakelijke ervaring geven om binnen een heel kort tijdsbestek een interactief live programma op internet te verzorgen."

"Om onze klanten alle voordelen van het internet te kunnen bieden, investeert EuroNet Internet constant in onderzoek naar en ontwikkeling van nieuwe technologie. Het project De Uitspraak van de NFTA dat we samen met DIONmedia verzorgen, biedt ons de mogelijkheid om onze reeds diepgaande kennis van internet in combinatie met streaming video verder uit te bouwen", aldus Jean-François Fallacher, Marketing Manager van EuroNet Internet .

Over De Nederlandse Film en Televisie Academie:
De Nederlandse Film en Televisie Academie is in 1958 opgericht als een tweejarige opleiding die cursussen verzorgde in de vakken Scenario, Draaiboek en Filmhandel. In 1960 werd de opleiding officieel erkend en sindsdien treedt de overheid als belangrijkste subsidieverlener op. Omdat de electronische media steeds meer invloed binnen de opleiding kregen, nam men in 1975 het besluit om film en televisie een gelijkwaardige plaats binnen het lessen- en praktijkprogramma te geven. In dat jaar werd ook de naam van de opleiding officieel gewijzigd in 'Nederlandse Film en Televisie Academie'. In 1987 fuseerde de academie met een aantal andere HBO-kunstopleidingen tot de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Meer informatie over de Nederlandse Film en Televisie Academie kunt u vinden op www.nfta.ahk.nl.

Over EuroNet Internet:
EuroNet Internet behoort tot de selecte groep Top Level Service Providers in Nederland. Sinds 1994 verzorgt EuroNet Internet producten en diensten voor de zakelijke markt, zoals inbelabonnementen, netwerkkoppelingen en de mogelijkheid tot het in huis beheren van websites en servers. EuroNet Internet garandeert de bereikbaarheid en betrouwbaarheid van deze producten en diensten middels het beheer van een eigen IP-netwerk. Voor de consumentenmarkt biedt EuroNet Internet de internetservice Wanadoo. EuroNet Internet is een dochteronderneming van Wanadoo S.A., dat genoteerd is aan de Paris Stock Exchange en in meerderheid eigendom is van France Telecom. Meer informatie over EuroNet Internet kunt u vinden op: www.euronet.nl

Over DiONmedia:
DiONmedia is een full service provider van streaming video oplossingen. DiON levert een totaaloplossing: conceptontwikkeling, encodering, productie, infrastructuur, distributie en hosting. Een team van web designers, interaction designers, programmeurs, cameramensen, videoproducers en redacteuren staat garant voor een naadloze integratie van film- en televisieproducties met online multimedia. De ervaring van DiON in combinatie met een team van jonge, creatieve mensen, maakt DiON een innovatieve aanbieder van streaming media die opdrachtgevers helpt de beoogde doelgroep te bereiken. Meer informatie over DiONmedia kunt u vinden op www.dionmedia.com

Noot voor redacties