Holland Venture investeert opnieuw in Unit.net ag

Datum nieuwsfeit: 04-12-2000

Amsterdam, 4 december 2000

HOLLAND VENTURE INVESTEERT OPNIEUW IN STREAMING MEDIA AANBIEDER UNIT.NET AG

Investeringsronde van ruim EUR 11 miljoen maakt verdere Europese expansie mogelijk

Holland Venture investeert samen met een aantal grote investeerders ruim EUR 11 miljoen
in het Zwitserse Unit.Net (www.unit.net). De internationale investeringsgroep bestaat verder onder andere uit Part'Com, Digital Island en Belgacom Multimedia Ventures. De investering maakt voor Unit.Net verdere Europese expansie mogelijk.

Unit.Net is één van Europa's grootste aanbieders van streaming media oplossingen. Streaming media technologie codeert audio, video en andere multimedia programma's naar een gecomprimeerde vorm, wat gelijktijdige uitzending over het internet naar een groot aantal gebruikers mogelijk maakt. Unit.Net beschikt over een eigen distributienetwerk van servers door heel Europa om hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit te kunnen garanderen.

Unit.Net, nu actief in Zwitserland, Duitsland, Italië, Spanje en Frankrijk, gebruikt de investering om haar activiteiten uit te breiden naar Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. Verder wordt de investering gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe applicaties voor zakelijke gebruikers en opdrachtgevers op mediagebied. Volgens CEO Andrea Cappellari is Unit.Net op weg om de Europese nummer één op het gebied van streaming media oplossingen te worden.

Investment director Michael Okrouhlik licht toe waarom Holland Venture opnieuw investeert in Unit.Net: "De explosieve groei en de toegankelijkheid van bandbreedte zorgt voor ongekende mogelijkheden van streaming media. Unit.Net biedt zeer praktische en werkbare oplossingen aan content providers, zoals mediabedrijven, en aan grote ondernemingen. Holland Venture wil als investeerder voorop lopen in deze ontwikkeling. Bij de eerste financieringsronde, in 1999, was Holland Venture de enige investeerder. We zien er naar uit om de groei van Unit.Net ook in de komende fase te ondersteunen."

Holland Venture is een internationaal georiënteerde, onafhankelijke venture capitalist,
ofwel participatiemaatschappij, die al bijna twintig jaar investeert in kansrijke ondernemingen. Het is een van de eerste en daarmee meest ervaren venture capitalists in Nederland. Holland Venture is opgericht in 1981 en richt haar aandacht sinds 1999 volledig op jonge ICT, internet en e-commerce ondernemingen met het fonds Holland Venture III.

Unit.Net is een pan-Europese aanbieder van streaming media oplossingen voor de business-to-business markt en is actief in Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Unit.Net is al marktleider in twee van de vijf markten en is een serieuze mededinger voor de leidende positie op de gehele Europese streaming media markt in 2001. Tot de klanten van Unit.Net horen onder andere: ABN Amro, Credit Suisse Group en General Motors.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Holland Venture III B.V.
Michael Okrouhlik