CVP wil democratische meerderheid in Vilvoorde

Datum nieuwsfeit: 04-12-2000

Vilvoorde: CVP kiest voor goed bestuur en integratie

De CVP steunt Jean-Luc Dehaene bij tot stand brengen van een werkbare en democratische meerderheid in Vilvoorde, rond een inhoudelijk sterk bestuursprogramma.

De krampachtige pogingen van sommigen om deze coalitie te bestempelen als "Vlaams verraad", verraden vooral een gebrekkige kijk op de realiteit. Dat de nieuwe coalitie wordt gesteund door twee mensen die het FDF de rug toekeerden is integendeel een goede zaak voor Vilvoorde en een voorbeeld voor de Vlaamse rand. Het gaat immers om twee mensen die manifest afstand nemen van de anti-Vlaamse houding van het FDF, en bewust kiezen voor een goede integratie van anderstaligen in Vlaanderen.

Zowel deheer Vermote als mevrouw Devuyst ondertekenden een verklaring waarin zij het Vlaams karakter van Vilvoorde erkennen en waarin zij pleiten voor een integratie van minderheden in deze Vlaamse stad. Dit is de juiste aanpak, die de CVP overal bepleit.

Antwerpen: CVP verkiest verantwoordelijkheid boven "postjes"

Omdat het schouwspel van de onderhandelingen in Antwerpen de kloof tussen politiek en bevolking in de Scheldestad nog groter maakte dan ze al was, heeft de CVP het goede voorbeeld gegeven door verantwoordelijkheid te verkiezen boven het azen op zoveel mogelijk "postjes".

Dit was geen gemakkelijke keuze; een extra schepenzetel had de Antwerpse CVP de kans gegeven een van haar jonge talenten naar voor te schuiven. De partij zal in deze mensen blijven investeren en engageert zich vandaag om deze jonge krachten de komende jaren een rol van betekenis te laten spelen.

De CVP heeft in het belang van Antwerpen gekozen voor een sterke vertegenwoordiging in het schepencollege, zowel inhoudelijk - qua bevoegdheden - als qua personen. Op die manier wil de CVP herkenbaar aanwezig zijn en wegen op het beleid. Het aanpakken van de vele uitdagingen in Antwerpen krijgt daarmee voorrang op het politieke getouwtrek.

De CVP rekent erop dat rond Marc Van Peel en Eric Anthonis een actieve christen-democratische beweging in Antwerpen wordt opgebouwd, samen met de sterke generatie jongeren die klaar staat om verantwoordelijkheid op te nemen.

Luk Vanmaercke
Woordvoerder