'Niet looneis maar krappe arbeidsmarkt bedreigt economie'

Datum nieuwsfeit: 04-12-2000
FNV

`Niet looneis maar krappe arbeidsmarkt bedreigt economie`

De kritiek die prominente politici hebben op de looninzet van de FNV is als een vals gezongen lied. Een looneis van 4 procent voor het komende CAO-seizoen is geen bedreiging voor de economische ontwikkeling.

Het is dan ook jammer dat politici zich zo focussen op alleen de looninzet want de krapte op de arbeidsmarkt is de grootste bedreiging voor de economische voorspoed.

Dat zei FNV-voorzitter De Waal vanochtend tijdens het Najaarsoverleg tegen een delegatie uit het kabinet.

Volgens De Waal zetten sommigen leden van het kabinet een vals gezongen lied in toen ze de looneis van de FNV bekritiseerden.

Waar ligt die geweldige kloof tussen een verantwoorde uitkomst, die volgens VVD-leider Dijkstal 3,5 procent is, en de levensgevaarlijke eis van 4 procent, vroeg De Waal zich af. De voorzitter wees er verder op dat bedrijven soms meer betalen dan het overeengekomen contractloon.

Het belangrijkste risico voor de economie is de krapte op de arbeidsmarkt. Dit knelpunt wordt niet opgelost door het stellen van lagere looneisen.

De overheid moet juist zelf meer geld uittrekken om de problemen in vooral zorg en onderwijs op te lossen. De 200 miljoen die er voor arbeidsmarktbeleid in de zorg wordt uitgetrokken is onvoldoende, vindt de FNV. Ook voor het arbeidsmarktbeleid in het onderwijs moet meer geld komen om de arbeidsvoorwaarden van leerkrachten op peil te brengen.

De voorzitter van de grootste vakcentrale van Nederland herhaalde tijdens het Najaarsoverleg het pleidooi van de Stichting van de Arbeid. Dit samenwerkingsverband van werknemers en werkgevers pleitte in het voorjaar voor een versterking van het beroepsonderwijs.

Volgens De Waal zijn de toezeggingen van het kabinet op dit vlak te abstract en teleurstellend. Versterking van het beroepsonderwijs is volgens De Waal nodig om de knelpunten op de arbeidsmarkt te lijf te gaan. Scholing en omscholing van werkzoekenden en werknemers dragen dan bij aan een betere aansluiting tussen vraag en aanbod.

Volgens De Waal delen nog te weinig mensen in de toegenomen welvaart. Hoe je het ook wendt of keert: er ziin groepen in ons land die de associatie met de term armoede oproepen. De koopkracht van grote groepen mensen moet daarom gerepareerd worden. Via specifieke maatregelen moeten de minima er 2,5 procent extra op vooruitgaan.

De FNV-voorzitter wees het kabinet erop dat zij de minima vorig jaar een procent extra koopkracht beloofde. Hiervan is slechts een half procent gerealiseerd. De FNV wil de ontbrekende half procent nog dit jaar terugzien als eindejaarsuitkering.

4 december 2000

Bijgevoegd: