Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 05-12-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 5-12-2000
Politieberichten van 4/12 (13.00 uur) t/m 5/12 (07.00 uur)

Harkema: inbraak bedrijf
Van zondag op maandag werd ingebroken in een bedrijf aan de Reitsmastrjitte. Een raam van het kantoor werd vernield. Uit het kantoor werd niets weggenomen. De eigenaar, een 35-jarige inwoner van Harkema, heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: winkeldiefstal
Zaterdag omstreeks 15.00 uur werd bij een groot winkelbedrijf aan de Jousterweg een winkeldiefstal gepleegd. Een politieman in eigen tijd zag dat een verdachte, een 29-jarige man van Drachten, een accuboormachine uit de verpakking haalde en onder zijn jas stopte. Hierna verliet de man de winkel. Buiten de winkel werd de verdachte door de politieman aangehouden. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en na het opmaken van een proces-verbaal weer in vrijheid gesteld.

Leeuwarden: inbraak woning
Tijdens de vakantie van de bewoner werd ingebroken in een woning aan de Nicolaas Tulpstraat. Een raam aan de achterzijde van de woning werd vernield. De gehele woning werd doorzocht. Uit de woning werden sieraden, een videocamera, een geldkistje(met gering geldbedrag), een videorecorder, een televisie, twee geluidsboxen en 70 cd`s weggenomen. De eigenaar, een 32-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Balk: laser shield
Maandag omstreeks 14.00 uur werd op snelheid gecontroleerd met de laser patrol op de Provinciale weg, de N 354 tussen Woudsend en Balk. Op een gegeven moment werd het toestel gericht op een personenauto. De laser patrol gaf daarop een storing aan, hetgeen inhield dat de desbetreffende auto was uitgerust met een laser shield. De bestuurder van de auto, een 30-jarige inwoner van Zevenaar, werd aan de kant gezet. De man verklaarde dat het apparaat geen laser shield was, maar werd gebruikt om zijn garagedeur mee te openen. Het is bij de politie bekend dat er laser shields worden verkocht onder het mom dat het een afstandsbediening betreft voor een garagedeur. De bestuurder kreeg een proces-verbaal en de laser shield werd in beslag genomen.

Schettens: maximumsnelheid
Maandag omstreeks 14.30 uur werd op de Rijksweg 43 onder Schettens een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 19-jarige inwoner van Bolsward, reed met een snelheid van 109 kilometer per uur, terwijl aldaar 80 is toegestaan. Bij verdere controle bleek dat de jongeman ook niet in het bezit was van een geldig rijbewijs en dat de auto niet meer verzekerd was en ook de APK-keuring ontbrak. De auto werd in beslag genomen. De bestuurder kreeg voor de geconstateerde overtredingen een bekeuring.

Leeuwarden: diefstal portemonnee
Maandag omstreeks 14.25 uur werd een portemonnee gerold uit een rugzak van een 23-jarige inwoonster van Leeuwarden. De vrouw was aan het winkelen op de Nieuwestad. In de portemonnee zat een paar honderd gulden, alsmede een rijbewijs. De vrouw heeft aangifte gedaan.

Terwispel: diefstal auto
Van zondag op maandag werd vanaf de toegangsweg naar het parkeerterrein `De Vonken` aan de Rijksweg A 7 een personenauto, merk Peugeot, kleur grijs, voorzien van het kenteken TX-69-TS, weggenomen. De auto stond aldaar met pech. Door de eigenaar, was de accu, uit de auto meegenomen en had hij de auto slotvast afgesloten. Toen hij afgelopen maandag zijn auto wilde ophalen, bleek deze te zijn verdwenen. De eigenaar, een 29-jarige inwoner van Beetsterzwaag, heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: aanrijding licht gewonde
Maandag omstreeks 15.50 uur vond op de Fok ter hoogte van de J. Hepkemastraat een aanrijding plaats tussen een personenauto en een fiets. De fietser, een 43-jarige inwoner van Heerenveen, week plotseling uit voor iets dat op de weg lag. Bij deze uitwijkmanoeuvre raakte hij de spiegel van een juiste uit tegenovergestelde richting komende personenauto, die werd bestuurd door een 51-jarige inwoner van Heerenveen. De fietser kwam ten val en bezeerde zijn schouder. Hij werd voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen.

Sloten: inbraak bedrijf
Maandag tussen 00.30 en 08.15 uur werd ingebroken in een horecagelegenheid aan de Dubbelstraat. Het loket van de cafetaria werd opengebroken. Uit het cafetariagedeelte werd een kassa weggenomen. Uit het cafégedeelte werd eveneens de kassa en een geldlade weggenomen. Deze kassa`s en de lade werden teruggevonden achter het voormalige gemeentehuis. In de kassa`s en geldlade bevond zich wat kleingeld. In het café waren de twee gokkasten opengebroken en het daarin aanwezig geld werd meegenomen. Een stereo-installatie werd eveneens ontvreemd. De eigenaar, een 35-jarige inwoner van Tjerkgaast, heeft aangifte gedaan.

Drachten: inbraak bedrijf
Maandag omstreeks 19.30 uur kwam er een melding binnen dat drie mannen bezig waren in te breken in een kantoorpand (Wind Beheer BV)aan de Burgemeester Wuiteweg. De politie was snel ter plaatse en aan de hand van getuigen konden op de Van Knobeldorffplein twee van de drie verdachten worden aangehouden. De verdachten waren bij het zien van de politie ieder een kant opgerend. Een verdachte gooide in zijn vlucht iets op het dak van een Chinees restaurant. Dit bleek later een schroevendraaier te zijn, die in beslag werd genomen. De verdachten, een 28-jarige inwoner van Drachten en een 27-jarige inwoner van Amsterdam werden overgebracht naar het bureau. De verdachten zijn ingesloten. De toegangsdeur van het pand liep braakschade op. Voor zover nu is na te gaan, zijn de verdachten niet in het pand geweest.

Joure: brand schuur
Maandag omstreeks 18.45 uur werd brand gemeld in een schuur aan de Hoge Zomerdijk. De stenen schuur werd gebruikt als opslagloods. De schuur stond los van de woning. In de schuur stonden c.q lagen boerengereedschappen, oud meubilair en een antieke boerenwagen. De brand in de schuur werd ontdekt door de vrouw van de bewoner. De bewoner, een 72-jarige inwoner van Joure, belde daarop de brandweer, die het vuur heeft geblust. Het grootste gedeelte van de inhoud is verloren gegaan, terwijl de schuur als verloren kan worden beschouwd. De oorzaak van de brand is niet duidelijk. De technische recherche stelt een onderzoek in.

Nij Beets: inbraak woning
Maandag tussen 07.30 en 18.30 uur werd ingebroken in een woning aan de Prikkewei. Hoe men de woning is binnengekomen, werd niet duidelijk. De gehele woning werd doorzocht. Uit de woning werden een fototoestel, een zilveren klokje, een cd-wisselaar, een portemonnnee met daarin ongeveer f 100.- en een flesje aftershave. De eigenaar, een 33-jarige inwoner van Nij Beets, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: onder invloed
Dinsdag omstreeks 00.05 uur werd op de Nieuwestad een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 49-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 455 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur. Daar de man in oktober 2000 ook was gepakt voor het rijden onder invloed, werd nu ook het rijbewijs van hem ingevorderd.

Drachten: gaslucht
Maandag omstreeks 23.30 uur kwam er een melding binnen dat op De Vier Tijden rondom een woning een enorme gaslucht zou hangen. Uit veiligheidsoverwegingen werden de woningen in de onmiddellijke omgeving, ongeveer 20 gezinnen, ontruimd. De bewoners met kleine kinderen werden overgebracht naar het politiebureau en opgevangen in de kantine. De brandweer was ter plaatse en heeft de desbetreffende woning, die leeg stond, gelucht. Door het gasbedrijf werd de gaskraan buiten de woning afgesloten. Na ongeveer 1 uur was het gevaar geweken en konden de bewoners terug naar hun woningen. De oorzaak van het gaslek is bij de politie niet bekend.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272