Ahold-dochter U.S. Foodservice rondt overname PYA/Monarch af

Koninklijke Ahold
Ahold-dochter U.S. Foodservice rondt overname PYA/Monarch af

Voormalige zusterondernemingen verenigd binnen Ahold USA

Maryland, Verenigde Staten; Zaandam, Nederland ? Met de betaling van $ 1,57 miljard aan
Sara Lee heeft Ahold?s Amerikaanse werkmaatschappij U.S. Foodservice vandaag de overname afgerond van PYA/Monarch, een vooraanstaande food distributeur in het zuiden van de Verenigde Staten. U.S. Foodservice en Sara Lee Corporation hebben ook een meerjarige leveranciersovereenkomst gesloten.

Versterking positie buitenshuismarkt VS
Door de overname van PYA/Monarch stijgt de omzet van Ahold in de foodservice sector in de
VS naar circa $ 12 miljard, terwijl de totale omzet van Ahold USA in 2001 zal toenemen tot circa
$ 35 miljard. Ahold heeft zijn positie op de snel groeiende buitenshuismarkt nu aanzienlijk versterkt. U.S. Foodservice en PYA/Monarch opereerden tot 1989 als één onderneming, voorafgaand aan een management buy-out van U.S. Foodservice. De nu weer gecombineerde onderneming zal de service aan institutionele klanten in de VS -zoals restaurants, sportstadions, ziekenhuizen en scholen- verder verbeteren.

Commentaar van Jim Miller, President & CEO van U.S. Foodservice ?Doordat PYA/Monarch nu bij Ahold is gaan behoren, combineren we twee dingen?, zegt Jim Miller, President & CEO van U.S. Foodservice. ?We versterken onze positie in de snel groeiende buitenshuismarkt door de integratie van een top-onderneming met een leidende positie in het zuiden van de Verenigde Staten. Tevens zal PYA/Monarch aanzienlijke synergie- en schaakgroottevoordelen behalen uit de samenwerking met U.S. Foodservice. PYA/Monarch heeft uitstekend management en dito medewerkers en we zijn blij dat de onderneming nu definitief tot Ahold behoort.?

Ahold in de VS
Meer dan 60% van Ahold?s wereldwijde omzet wordt gegenereerd in de VS. Gezamenlijk hebben de foodservice activiteiten van U.S. Foodservice en PYA/Monarch een omzet van ongeveer USD 12 miljard.

De vijf succesvolle supermarktketens van Ahold in de VS, met een gezamenlijke omzet van
USD 22 miljard, zijn Stop & Shop in Massachusetts, Connecticut, Rhode Island, New Jersey en
New York; Giant Food in Maryland, Virginia, New Jersey, Delaware en Washington D.C.; Giant Food Stores in Pennsylvania, New York, Maryland, Virginia en West Virginia; Tops Markets in New York, Ohio en Pennsylvania; en BI-LO in the Carolinas, Georgia, Tennessee en Alabama. Ahold USA heeft met Peopod, de marktleider in de VS op het gebied van e-tailing, ook sterke e-commerce activiteiten.

U.S. Foodservice
U.S. Foodservice (USF) is de op één na grootste food-service onderneming in de Verenigde
Staten. Tezamen met PYA/Monarch distribueren de Ahold-dochters vanuit de 55 marketing-
en distributiecentra heel Amerika. USF levert een breed assortiment A-brands aan ruim
143.000 klanten, waaronder restaurants, hotels, ziekenhuizen, cafetaria?s en scholen.
Ahold heeft U.S. Foodservice in april 2000 overgenomen.

Ahold Public Relations: 075-659 57 20
Na kantooruren: Hans Gobes 06-55 82 22 98; Jan Hol 06-22 93 31 37

Persberichten van Ahold kunnen informatie bevatten met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen.
De uiteindelijke resultaten van de onderneming kunnen verschillen van de voorbeschouwende verklaringen,
omdat ze beïnvloed kunnen worden door factoren, die buiten de controle van de onderneming vallen.