Uitbetaling Joodse tegoeden in Nederland van start

Datum nieuwsfeit: 05-12-2000

BUREAU MAROR-GELDEN

Uitbetaling Joodse tegoeden in Nederland van start

Joden die tijdens (een deel van) de Tweede Wereldoorlog in Nederland gevestigd waren, kunnen een vergoeding aanvragen voor de roof van hun bezittingen in de Tweede Wereldoorlog en het tekortschietende rechtsherstel daarna. Hun eventuele kinderen en partners kunnen eveneens een aanvraag indienen, mits de direct betrokkene zelf na 8 mei 1945 is overleden.
De regeling is het resultaat van onderhandelingen die het Centraal Joods Overleg / het Platform Israël - hebben gevoerd met de het Nederlands verbond van Verzekeraars, de Nederlandse Overheid, de Nederlandse Vereniging van Banken en de Amsterdamse effectenbeurs over de teruggave van geroofd Joods bezit en het onvolledige rechtsherstel na de oorlog.
Hert grootste deel van de gelden, die de Joodse organisaties aldus verkregen hebben, wordt thans in gelijke porties uitbetaald, aan overlevenden van de holocaust in Nederland of, als zij niet meer in leven zijn, aan hun eventuele kinderen en/of partner (plaatsvervanger). Het gaat om een bedrag van fl. 525.600.000. Een ander deel van de gelden is bestemd voor Joodse gemeenschappelijke doelen en gedocumenteerde Joodse claims.

Om voor de regeling zorg te dragen hebben het Centraal Joods Overleg /Platform Israël gezamenlijk de Maror stichtingen opgericht. Maror staat voor 'Morele Aansprakelijkheid ROof en Rechtsherstel en betekent in het Hebreeuws 'bitter kruid'. Op maandag 4 december hebben de Maror Stichtingen in Den Haag het signaal gegeven voor de aanvang van de aanvragen, beoordelingen en uitbetalingen. De voorzitter van de Stichting Maror-gelden Overheid is Rob van der Heijden, burgemeester van Zandvoort.
Er wordt rekening mee gehouden dat ongeveer 36.500 porties zullen worden uitbetaald aan belanghebbenden of (als de belanghebbende zelf is overleden) plaatsvervangers. De eerste betaling zal fl.14.000 bedragen. Na twee jaar volgt mogelijk een tweede betalingsronde. Belanghebbenden en plaatsvervangers kunnen hun deel opvragen door middel van een formulier. Dat formulier kan men verkrijgen via de website www.joodsetegoeden.nl, via de invulstroken bij de advertenties in de bladen of via het gratis telefoonnummer +800 MAROR123 (+800 62767123).

Het overgrote deel van de aanvragen wordt verwacht vanuit Nederland, maar ook in het buitenland wonen duizenden potentiële aanvragers. Bekend is dat veel Joodse Nederlanders naar Israël en de Verenigde Staten zijn geëmigreerd. Er verschijnen advertenties in een groot aantal internationale media.

Nadere inhoudelijke informatie kan worden verstrekt door het Bureau Maror-gelden,
Hans Dona en Esther Koedam, telefoon: +31-70 3461374. Voor het laten toesturen van formulieren: www.joodsetegoeden.nl of telefoonnummer +800 62767123 (gratis).

05 dec 00 12:11