Herkomst product in winkels niet altijd duidelijk

Vindplaats 2
TuinbouwNet

Herkomst product in winkels niet altijd duidelijk

Van groente en fruit in Nederlandse winkels is de herkomst niet altijd te traceren. In sommige gevallen ontbreekt informatie over de teler of het land van herkomst. Hierdoor is het moeilijk om bij calamiteiten de herkomst van producten te achterhalen. Ook de registratie van inkomende en uitgaande partijen in de keten laat te wensen over. Dit rapporteert DLV Adviesgroep aan het Productschap Tuinbouw (PT), dat om het onderzoek had gevraagd.

DLV beoordeelde twaalf producten van twee filialen van drie supermarktformules. Het ging hierbij zowel om groenten en fruit uit Nederland als uit het buitenland. Ook samengestelde producten (bijvoorbeeld gesneden groenten en verschillende kleuren paprika's in één verpakking) werden meegenomen in het onderzoek. Door de kleine steekproef is het niet mogelijk om uit het onderzoek algemene conclusies te trekken.

Bij het onderzoek is gelet op twee zaken: het beletten van incidenten (preventieve aspecten) en het handelen in geval van calamiteiten (curatieve aspecten). De preventieve aspecten zijn het volgen van HACCP principes, de registratie van teeltgegevens, de temperatuur van het product in de keten, enzovoorts. Bij de curatieve aspecten is gekeken naar het tracking en tracing systeem, de traceerbaarheid in de keten en de aanwezigheid van procedures in geval van een incident. Voor beide onderdelen heeft DLV een score per product berekend.

De volgende producten werden onderzocht: aardbeien, bloemkool, bospeen, Jonagoldappels, meloenen, rauwkostmix, sla, uien, eco-kiwi's, tomaten, verschillende appelrassen verpakt op een schaaltje en de zogenoemde stoplichtenverpakking bij paprika's. Bij de laatste twee producten waren de teeltgegevens niet meer te achterhalen, omdat samengestelde groenten en fruit in de keten meestal worden omgepakt. Ook het land van herkomst was soms niet meer te achterhalen.

De onderzoekers concluderen dat het werken met vaste leveranciers de traceerbaarheid vergemakkelijkt. Verder bleek dat de registratie van inkomende en uitgaande partijgegevens, gekoppeld aan een unieke identificatie aan het product vaak onvoldoende is. Dit geldt zowel voor handelsbedrijven als voor distributiecentra en winkelfilialen. Op ketenniveau zijn meestal geen calamiteitenprocedures die in geval van voedselveiligheidsincidenten kunnen worden gebruikt.