Goede lijn advies SER: eerst aanpak knelpunten in zorg

Datum nieuwsfeit: 05-12-2000

Goede lijn advies SER: eerst aanpak knelpunten in zorg

Zeist, 5 december 2000

Het bestuur van Zorgverzekeraars Nederland spreekt zijn waardering uit voor het belang dat de Sociaal Economische Raad (SER) in zijn advies over de toekomst van de zorgverzekering hecht aan de aanpak van knelpunten op de korte termijn. Immers wachtlijsten in de zorg, het krappe en eenzijdige aanbod van zorgaanbieders en de verstikkende budgettering zijn voorbeelden van kwesties waar de burger nu last van heeft. Samen met de organisaties van zorgaanbieders en consumenten willen de zorgverzekeraars voor deze problemen op korte termijn oplossingen zoeken.

De positionering van zorgverzekeraars als ondernemers in de beoogde basisverzekering noemt het bestuur aansprekend'. Het is een goed uitgangspunt om gezondheidszorg doelmatiger en klantgerichter te maken. Voor zorgaanbieders en zorgverzekeraars zijn er nu te weinig mogelijkheden om een ruimer en gevarieerder aanbod van zorgvoorzieningen te realiseren.

De zorgverzekeraars plaatsen vraagtekens bij de gedetailleerdheid van het advies voor de lange termijn. ZN zal dit onderdeel van het advies de komende tijd nader bestuderen. Daar is ook de gelegenheid voor, aangezien de door de SER beoogde basisverzekering eerst op 1 januari 2005 zal ingaan.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dirk Jan Westerwoudt, communicatie Zorgverzekeraars Nederland, 030 - 6988425