Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Sinterklaas relatief terughoudende Internetconsument

Datum nieuwsfeit: 05-12-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Ernst & Young

Sinterklaas wereldwijd relatief terughoudende internetconsument

De Nederlandse consument blijft relatief terughoudend om op het internet Sinterklaas- en kerstcadeaus aan te schaffen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van Ernst & Young, dat nu voor het vierde jaar is uitgevoerd. Het aantal internetgebruikers dat aangaf (ook) elektronisch kerstaankopen te doen, steeg ten opzichte van 1999 wereldwijd van 50 naar 75 procent. In Nederland bleef de teller staan op 58 procent. Overigens neemt het online-deel op de totale bestedingen voor de feestdagen in ons land wel toe: de Nederlandse consumenten verwachten gemiddeld tien procent van alle cadeaus op het internet aan te schaffen ten opzichte van zes procent in 1999.

In het onderzoek zijn 4.571 online consumenten uit twaal landen - waaronder Nederland, de Verenigde Staten, Frankrijk en Australië - gevraagd naar hun bestedingsgedrag. De respondenten gaven aan in het afgelopen jaar gemiddeld 1.923 gulden op het interet te hebben gespendeerd. De Nederlandse elektronische consument blijft daar met een gemiddeld bedrag van 1.348 gulden duidelijk bij achter. Wereldwijd steeg het aantal consumenten dat tenminste de helft van de kerstaankopen op het web doet ten opzichte van vorig jaar van vijf naar tien procent. Maar in ons land was dat slechts drie procent van de ondervraagde consumenten.

Wel blijkt de Nederlandse consument het kopen van kleding op het internet te hebben ontdekt. Gevraagd naar het soort producten dat men in het afgelopen jaar wel eens had aangeschaft, noemden de Nederlandse respondenten: boeken (door 60% van de respondenten), cds (53%), computers (50%), elektronica (22%), videos (20%) en dit jaar voor het eerst ook kleding (19%).

Wereldwijd noemde 69 procent van de consumenten de tijdsbesparing als motief voor het online kopen van cadeaus voor de feestdagen. Andere motieven zijn de beperkte openingstijden van winkels (49%), minder reistijd (39%) en de te grote (Sinterklaas- en) kerstdrukte in winkels en winkelcentra.

Voor meer informatie over het internationale onderzoek naar het online winkelen voor de feestdagen belt u met Hans Beeftink , sectorleider Retail en Consumer Products van Ernst & Young op telefoon 0592 379 730 of met persvoorlichter Jan-Willem Wits van Ernst & Young, tel. 010 407 43 59.

Nieuws

-Actualiteiten

-Archief

-Persberichten

Copyright © 2000 Ernst & Young
Disclaimer

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie