Service Providers zetten Belgische server markt op z'n kop

International Data Corporation Benelux

IDC PRESS RELEASE

Service Providers zetten Belgische server markt op z'n kop

Amsterdam, 5 december 2000 IDC voorspelt dat er in de Belgische server markt tussen 2000 en 2004 grote veranderingen zullen plaatsvinden. De veranderingen worden met name veroorzaakt door de enorme opkomst van service providers als nieuwe klantengroep.

Dit is de conclusie van een nieuw IDC Benelux rapport dat een complete analyse geeft van de Belgische server markt en de daarbij behorende marktontwikkelingen. IDC voorspelt dat de totale server markt in 2004 een omzet zal halen van $ 690 miljoen. De omzet in het high end segment zal tot 2004 teruglopen, ondanks een relatief constante afzet in aantallen. De sterk dalende prijzen zijn hier een oorzaak van. In dit high end segment voorziet IDC een gemiddelde jaarlijkse afname van 11,8%. De omzet in midrange en entry level servers zal echter blijven stijgen. Zij laten een gemiddelde jaarlijkse groei zien van respectievelijk 7,7% en 12,3 %.

Belgische server markt onderverdeeld in klasse, omzet 2000-2004

(US$M tegen 1999 wisselkoersen)

Volgens IDC Benelux analist Annelinda Koldewe, moeten "server leveranciers zich richten op nieuwe klanten, met nieuwe producten en nieuwe financieringsmogelijkheden". De opkomst van ebusiness, ASPs, datacenters en outsourcing verandert het concurrentie landschap. "Hoe goed server leveranciers op deze veranderingen reageren zal van grote invloed zijn op hun succes in de toekomst. Niet langer bepaalt alleen de zakelijke eindgebruiker de vraag naar servers, ook service providers en de consument gaan daar een grote rol in spelen." Aldus Annelinda Koldewe.

Marktaandelen

Compaq was in 1999 de nummer 1 server leverancier in België en beslaat met 23%, bijna een kwart van de markt. IBM en Fujitsu Siemens nemen respectievelijk een goede tweede en derde plaats in. In Unix servers is HP marktleider.

Algemene informatie over IDC

IDC Benelux is de expert bij uitstek op het gebied van onderzoek en marketingadvies in de markt voor informatie- en communicatie technologie (ICT). Zij levert betrouwbare, high impact informatie en advies op het gebied van ebusiness, Internet en technologie wat organisaties kan helpen bij het maken van verantwoorde, zakelijke beslissingen. IDC Benelux heeft een uitgebreide ervaring op het gebied van wereldwijde marketing en trends en analyseert business strategieën, technologieën en leveranciers door gebruik te maken van betrouwbare marktgegevens. IDC Benelux is als enige in staat om lokaal onderzoek aan te bieden voor de belangrijkste nationale markten. IDC's marktinformatie biedt eindeloze mogelijkheden. Haar klanten bestaan uit 's werelds grootste ICT leveranciers, ICT organisaties, ebusiness bedrijven en de financiële wereld. Meer informatie is te vinden op www.idcresearch.nl.

IDC is een dochteronderneming van IDG, 's werelds grootste organisatie op gebied van ICT media en onderzoek.

All product and company names may be trademarks or registered trademarks of their respective holders.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

IDC Benelux

Annelinda Koldewe (Analist)

020- 6692721

Margreet ten Hoope (PR Coordinator)

020 - 4089533

© Copyright International Data Corporation, 2000. Unauthorized use is strictly forbidden.