EVO waarschuwt voor obstakels gemeentelijk toegangsbeleid

Datum nieuwsfeit: 05-12-2000

EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport

persbericht
Bereikbaarheid laad- en losadressen in een jaar met 50 procent gedaald

EVO WAARSCHUWT VOOR TE VEEL OBSTAKELS IN GEMEENTELIJK TOEGANGSBELEID

De bereikbaarheid van bedrijventerreinen en consumenten dreigt slachtoffer te worden van het programma 'Duurzaam Veilig'. Met dit programma richten gemeenten dertig kilometer-gebieden in, die inmiddels bekend zijn om het grote aantal drempels en andere obstakels. Gemeenten nemen maatregelen om het verkeer veiliger te maken zonder rekening te houden met het noodzakelijke bestel- en vrachtverkeer, en spannen daarmee het paard achter de wagen. Tijdens een congres van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid op 6 december in Haarlem roept EVO gemeenten op de hinder die voor het economisch verkeer ontstaat te beperken.

Uit EVO-onderzoek is geblekenblijkt dat de bereikbaarheid van klanten en van het eigen bedrijf het afgelopen jaar sterk is afgenomen. Het eigen bedrijf is volgens EVO-leden zo'n 25 procent minder goed bereikbaar geworden. Klanten zijn daarentegen ongeveer voor de helft zo goed bereikbaar als vorig jaar. Deze klanten zijn met name gevestigd op bedrijventerreinen, het platteland of in een dorp. Reden voor de afnemende bereikbaarheid is de aanwezigheid van obstakels zoals drempels en wegversmallingen. Bij de uitvoering van het programma 'Duurzaam Veilig' neemt het aantal drempels alleen maarvoortdurend toe. Consumenten zijn daarmee ook slechter te bereiken voor de bezorging van postpakketten, telefonisch bestelde goederen of bestellingen via internet, die huis aan huis worden afgeleverd.

EVO is voor het vergroten van de verkeersveiligheid, maar vindt dat er geen goede balans is tussen veiligheid enerzijds en bereikbaarheid anderzijds. daarom Gemeenten moeten de aanleg van obstakels tot een minimum beperken. Lokale bedrijven, maar ook leveranciers moeten volgens EVO tijdig bij de uitwerking van herinrichtingsplannen door gemeenten geraadpleegd worden. Bedrijven kunnen immers aangeven welke routes veelvuldig gebruikt worden voor goederenvervoer. Gemeenten moeten hiermee rekening houden bij de inrichting van wegen. In overleg met de bedrijven kan tevens bepaald worden of alternatieve routes aanwezig zijn waardoor het overige verkeer minder wordt gehinderd en de veiligheid wordt vergroot.

PB 2000 68,
5 december 2000