Intelligente persspoeling houdt rioolbuizen schoon

Datum nieuwsfeit: 05-12-2000
Bayer AG Benelux

Intelligente persspoeling houdt rioolbuizen schoon PUR-spoelschacht voor regelmatige reiniging

2000-0583

Brussel/Mijdrecht - Het riool dient regelmatig te worden gereinigd, soms zelfs meerdere keren per jaar. Een zelfstandig functionerende spoelschacht, ontwikkeld door Ulrich Giehl, ingenieur in Hachenburg/D en medewerkers van de firma's Industriefertigung Moritz und Röhlich, Langenbach/D en Gebr. Fasel Betonwerk GmbH, Nisterau/D, brengt het aantal reinigingen aanzienlijk terug en beperkt de tot nu toe veel tijd kostende onderhoudscontroles. De firma Initiative Fabekun, Sendenhorst/D verkoopt de innovatieve spoelschacht. De voor de functie relevante bouwdelen van dit systeem zijn gemaakt van het slagvaste, grondwaterneutrale polyurethaan Baytec®RT van Bayer.

Goed onderhoud van het gemeentelijk en industrieel riool wordt steeds belangrijker vooral omdat men er de laatste jaren toe is overgegaan riool- en regenwater via aparte kanalen te laten lopen om de zuiveringsinstallaties te ontlasten. Het afvalwater is hierdoor meer geconcentreerd en dit leidt tot meer corrosie en beschadigingen van het rioolstelsel. De hoeveelheid regen die via straatputten in het systeem belandt, is niet voldoende voor het doorspoelen van de buizen.

Deze problemen zijn door de nieuwe spoelschacht op te lossen; het ca.
1,20 m hoge bouwdeel wordt als een gewone onderhoudsschacht geplaatst en op het rioolstelsel aangesloten. Een ondergronds 800 liter groot bekken verzamelt het regenwater, dat door de straatputten anders ook in het systeem terecht zou komen. Zodra het waterniveau in de spoelschacht een bepaald peil heeft bereikt, ontstaat er een waterstroom, die met een druk van 0,5 bar het riool ingaat en de buizen effectief van alle verontreinigingen en voorwerpen ontdoet. Afhankelijk van de hoeveelheid regen vindt deze reiniging automatisch ca. een keer per week plaats.

De spoelschacht is gemaakt van het 2K-polyurethaan-systeem Baytec RT. Het materiaal wordt op een holle metalen matrijs gespoten: binnen enkele minuten ontstaat er een waterdichte, stabiele behuizing met alle aansluitingen uit een deel. Enkele uren na productie kan deze behuizing al in beton worden gegoten. Deze productiemethode heeft zich reeds bewezen bij de productie van vele andere bouwelementen voor sanering van rioolsystemen.

"De naadloze productiewijze en het robuuste materiaal garanderen dichtheid over een lange periode. Dit is belangrijk omdat bij elke spoeling ca. een halve ton water verplaatst wordt", aldus H.-J. Moritz, wiens onderneming de polyurethaan-inlay van de spoelschacht produceert. " Baytec RT wordt eveneens gebruikt voor de beluchting in de spoelschacht. De slagvastheid en elasticiteit van dit materiaal is hier bijzonder belangrijk. Alleen zo kan een maximum aan stabiliteit en onderhoudsvriendelijkheid worden gegarandeerd." Het hydraulisch complexe binnenwerk van de spoelschacht wordt door middel van de PUR-sproeitechnologie bovendien bijzonder eenvoudig en efficiënt geproduceerd.

Brussel/Mijdrecht, 5 december 2000

(2000-0583)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bayer s.a. n.v. te Brussel, Public Relations, Tel. 02/535 64 17 of Bayer B.V. te Mijdrecht, Public Relations, Tel. 0297-280 426.

Luchtinlaatleiding van polyamide in nieuwe Mazda Demio Intelligente persspoeling houdt rioolbuizen schoon Makrolon daar zit muziek in
Bayer wil met Makrolon de grootste producent van polycarbonaat ter wereld worden
De hard-zacht-technologie in de automobielbranche Milieuvriendelijke brandwerendheid nu nog meer uitgesproken De viscositeit maakt het verschil
"Polyurethanen voor virtuele aanpak"