RSM start cursus 'The Brand called M.E.: My Effectiveness'

Datum nieuwsfeit: 05-12-2000

RSM organiseert nieuwe HRM cursus voor MBA studenten: "The Brand called M.E.: My Effectiveness"

Rotterdam, 5 december 2000 - Bij de Rotterdam School of Management (RSM) start deze week een unieke cursus op het gebied van human resource management voor MBA studenten. Deze cursus moet de MBA studenten helpen ontdekken hoe de eigen identiteit hun effectiviteit en dus ook hun zakelijke succes beïnvloedt.

De cursus is ontwikkeld door Quantum Brands in samenwerking met de RSM. Dianne Cleton, Director MBA Programs bij de RSM en Dr. Colby Stuart van Quantum Brands hebben gezamenlijk gezocht naar een manier om de problemen op te lossen die ontstaan als gevolg van cultuurverschillen. Cleton en Stuart wilden mensen kennis en vaardigheden aanleren om vernieuwende oplossingen te bedenken voor de obstakels die cultuurverschillen en daaruit voortvloeiend individueel gedrag opwerpen. Het belangrijkste element in de cursus "The Brand Called M.E." is dan ook het leren balanceren tussen de waarden en normen van een individu, en de eisen die aan de organisatie worden gesteld.

De eerste deelnemers zijn 150 MBA studenten (de "Class of 2002"). Deze groep studenten vertegenwoordigt 47 verschillende nationaliteiten en neemt daardoor een veelvoud aan talen, culturen en waarden en normensystemen met zich mee.

De studenten nemen allereerst deel aan workshops om hun eigen waarden en normen, voorkeuren en gedrag in kaart te brengen. Hiermee krijgen ze inzicht in hoe hun persoonlijke en culturele gedrag hun effectiviteit beïnvloedt. Vervolgens worden ze tijdens groepssessies, in communicatie- en presentatieworkshops, geconfronteerd met hun eigen gedrag.

"The Brand Called M.E." wordt afgerond met twee grote bijeenkomsten. Op 19 december vindt een bijeenkomst plaats genaamd "Juggling for Managers" waarin de deelnemende MBA studenten leren hun eigen identiteit letterlijk en figuurlijk aan te passen aan die van de groep om zodoende hun effectiviteit te vergroten. Een dag later, op 20 december, vindt een tweede bijeenkomst plaats waarin de studenten deelnemen aan vier discussiepanels. Managers uit het bedrijfsleven gaan met de studenten in discussie over de onderwerpen leiderschap, communicatie, competentie en samenwerking.

Hopelijk zullen deze MBA studenten zich meer bewust zijn van hun functioneren en daardoor beter in staat zijn hun functioneren in de internationale zakenwereld te verbeteren; niet alleen om meer winst te behalen, maar ook om op het gebied van menselijk contact, creatief vermogen en kennisniveau beter te presteren.

Om de impact van de cursus aan te tonen maakt Quantum Brands filmopnamen voor de RSM. De RSM wil het proces waarin de studenten ontdekken hoe hun identiteit hun effectiviteit in zakelijke prestaties beïnvloedt, vastleggen. Daarna zal de RSM een interactieve website starten die een platform moet worden voor discussies over identiteit, invloeden van cultuur en zakelijk succes.

De afdeling Executive Education van de RSM gaat op maat gesneden versies van dit programma ontwikkelen om te gebruiken in de in-company management programma's.

####

De Rotterdam School of Management is de gerenommeerde business school van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Gesitueerd in een kennisrijke omgeving, staat de Rotterdam School of Management garant voor innovatieve managementopleidingen. RSM biedt internationale full-time en part-time MBA programma's en een scala aan open en in-company management opleidingen voor managers in het bedrijfsleven, non-profit sector en overheid. Wereldwijd behoort de RSM tot de top van business schools.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Ms. Jacqueline van Marle
Rotterdam School of Management