KVGO bezorgd over herinvoering tarieflijnen door PTT

Datum nieuwsfeit: 05-12-2000
Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen

Amstelveen, 5 december 2000

KVGO BEZORGD OVER HERINVOERING TARIEFLIJNEN DOOR PTT

Het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) vreest dat de herinvoering van bepaalde tarieflijnen door de PTT zijn leden in problemen zal brengen. PTT Post heeft besloten tot herinvoering van tarieflijnen voor periodieken en partijen drukwerk per 1 januari 2001.

Twee jaar na de invoering van Briefpost 2000, waarmee alle post ongesorteerd kon worden aangeleverd, is gebleken dat het automatisch sorteren van een aantal productstromen door de PTT niet haalbaar is. Het gaat daarbij vooral om periodieken, poststukken met een bijzondere afmeting en in folie verpakte poststukken. De PTT heeft daarom gekozen voor herinvoering van tarieflijnen waarin de sorteervergoeding is verwerkt. Om in aanmerking te komen voor deze gunstige tarieven en kwantumkortingen zal net als vroeger gesorteerd moeten worden aangeleverd. Dat betekent extra werk voor grafische bedrijven, in het bijzonder voor de afwerkingsbedrijven.

Dit besluit betekent verder dat voor de extra werkzaamheden in het `postverzend gereed maken' door bijvoorbeeld uitgevers een extra vergoeding moet worden betaald. Deze vergoeding komt neer op gemiddeld f 25 per 1.000 poststukken. Grafische bedrijven zullen de kosten van deze dienstverlening aan hun opdrachtgevers doorberekenen. In verhouding tot de totale kosten van het 'postverzend gereed maken' is dit een prijsverhoging van soms wel enkele tientallen procenten. De werkgeversorganisatie KVGO is bezorgd over de problemen die een dergelijke prijsverhoging voor haar leden tot gevolg zal hebben.

Het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen KVGO vertegenwoordigt ruim 3.000 bedrijven in alle sectoren van de grafimedia branche.