Mr Park benoemd tot nieuwe President Daewoo Motor Benelux

Datum nieuwsfeit: 05-12-2000

DAEWOO MOTOR BENELUX B.V.

Daewoo: Topverkopen in Nederland in november

Mr J.C. Park benoemd tot nieuwe President Daewoo Motor Benelux

Met ingang van 1 november is J.C. Park (47) benoemd tot President van Daewoo Motor Benelux, als opvolger van J.W. Kim. Park is reeds 24 jaar werkzaam bij Daewoo en bekleedde functies in diverse landen buiten Zuid-Korea, zoals Engeland, Amerika en Polen. Sinds 1989 is de nieuwe President van Daewoo Motor Benelux betrokken bij de wereldwijde expansie van Daewoo Motor.
Daewoo Motor Benelux scoorde in Nederland, ondanks de omstandigheden waarin het moederbedrijf momenteel verkeert, een opvallend goed verkoopresultaat in november. Het marktaandeel bedroeg met 1.126 verkochte auto's 2,78 procent, een stijging van zo'n 34 procent in vergelijking met het gemiddelde marktaandeel dit jaar van 2,06 procent.

Park ziet zich geplaatst voor een uitdagende taak. 'Daewoo Motor Company, ons moederbedrijf, is niet meer wat het vroeger was. Maar onze strategische mogelijkheden zijn groot en Daewoo Motor Benelux staat bekend om de slagvaardige inzet en de goede verkoopresultaten. Het aantal Daewoo rijders is dan ook nog steeds stijgende en het merk Daewoo staat sterk in de markt.'

Afgelopen week hebben er drie belangrijke ontwikkelingen plaatsgevonden in Korea:

- er is overeenstemming bereikt met de vakbonden over de herstructurerings-plannen;

- de gezamenlijke crediteuren hebben besloten om tot juni 2001 een overbruggingskrediet van $ 700 miljoen te verstrekken;
- de overheid heeft de leiding van het bedrijf overgenomen.
Ontwikkelingen die aantonen dat de Koreaanse regering vastbesloten is om Daewoo Motor, dat vorig jaar 945.000 auto's wereldwijd verkocht, weer 'gezond' te maken. Sinds 4 december is de fabriek van Daewoo in Bupyeong weer volledig operationeel na enkele weken stil te hebben gelegen.

Daewoo in Nederland
Peter Zijlstra, Directeur Marketing van Daewoo Motor Benelux: 'Wij draaien dit jaar met de geplande verkoop van 13.000 auto's bijna break-even. Ondanks de zorgen van het moederbedrijf op dit moment, zetten wij de stijgende lijn dan ook gewoon voort. De hoge verkopen in november zijn daar een duidelijk bewijs van. Voor de toekomst op korte termijn zullen wij op nationaal niveau streven naar een verdere professionalisering van onze totale organisatie. Internationaal is de verwachting dat na het oplossen van de huidige problemen, en sinds vorige week zijn de kansen daarop enorm gestegen, Daewoo haar marktpositie met nieuwe producten zal verstevigen.'

Hoofddorp, 5 december 2000

Noot voor de redactie (