Kunst 20e eeuw 'Art Déco & Art Nouveau' bij Sotheby's

Sculptuur
DONDERDAG 7 DECEMBER 2000

Art Déco & Art Nouveau bij Sotheby's

De veiling van 20e Eeuwse Toegepaste Kunst op 7 december bij Sotheby's biedt een fraai overzicht van Nederlandse en internationale Art Nouveau en Art Déco, en naoorlogse vormgeving.
Er is een bijzondere collectie glasontwerpen van Andries D. Copier en anderen, afkomstig uit de nalatenschap van A.D. Copier's oudste zoon, Balder Copier. De tientallen bijzondere objecten vormen een weergave van de lange carrière van Copier; van zijn begintijd bij de Glasfabriek Leerdam tot zijn 'vrije' werk uit jaren '80. Met name de glasobjecten die Copier maakte in samenwerking met de vermaarde Venetiaanse glasmeester Lino Tagliapietra zijn bijzonder van techniek en ontwerp. Ook buitenlands glas is goed vertegenwoordigd; naast moderne ontwerpen is er Art Nouveau glas door Daum en Gallé, en een zeldzame vaas van Amédee de Caranza. Uit de Art Deco periode is er divers werk van Lalique.
In de rubriek aardewerk is eveneens een belangrijke particuliere collectie opgenomen, bestaand uit Rozenburg aardewerk met o.a. prachtige tegeltableaus en een ruim aanbod van het beroemde "eierschaal porselein" met prachtige Art Nouveau decors door o.a. Sam Schellink. Eveneens zeldzaam zijn de diverse vroege Rozenburg modellen met decors van T.A.C. Colenbrander. Daarnaast zijn er belangrijke voorbeelden van de meer lineair-geometrische stijl van begin van de 20ste eeuw, met werk van Van der Hoef voor Amphora, van Bruins voor Haga Purmerend en zeldzame vazen en borden van DKP en De Distel. Uit de periodes van de Amsterdamse School en de Art Deco is er mooi aardewerk, met drie zeldzame borden met gestileerde dierfiguren van Jan Branger voor Ram Arnhem, een kom van Louis Bogtman voor Zuid Holland en de bekende blokjesdecors van Plateelbakkerij Kennemerland Velzen. Ook komen aardige porseleinen Art Deco plastieken van Duitse firma's aan bod. Op het gebied van Nederlands zilver is er een bijzonder serviesje, ontworpen door Gips voor Begeer, met zijn zwierige florale decoratie een belangrijk en zeldzaam voorbeeld van de invloed van de internationale art nouveau op de Nederlandse sierkunst. Dit ontwerp oogstte in 1900 veel lof op de vermaarde Wereldtentoonstelling in Parijs. De typisch Nederlandse geometrische stijl is zichtbaar in een klokje van Onder de St. Maarten. De vloeiende vormen van een koperen inktpot van Frans Zwollo sr , met gehamerde golvende decoratie en ingelegd met turkooizen, weerspiegelen de invloed van de Amsterdamse School. Er is een bijzonder goed aanbod Deens zilver, met o.a. een 77-delig bestek 'Pyramid', een Art Deco ontwerp van Harald Nielsen voor Georg Jensen uit 1926. Blikvanger bij de juwelen is een Amsterdamse School zilveren broche door Fons Reggers.
Op het gebied van textiel zijn er fraaie voorbeelden van Nederlandse Nieuwe Kunst, met damast naar ontwerp van Chris Lebeau , een klein kleed dat toegeschreven wordt aan Th. Nieuwenhuis en diverse vloerkleden met kleurige Amsterdamse School dessins.
Bij de Meubels zijn de verschillende stromingen in de 20ste-eeuwse toegepaste kunst te vinden. De invloeden van de Nederlandse Nieuwe Kunst zijn zichtbaar in strakke mahonie en eiken meubelen met snij- en inlegwerk, waaronder een uitgebreid slaapkamerinterieur toegeschreven aan Onder den St. Maarten en vier stoelen toegeschreven aan Klaas van Leeuwen. Een suite naar ontwerp van W. Penaat, ontworpen in de jaren dertig voor Metz & Co, vertoont de kenmerken van de Nieuwe Zakelijkheid van de jaren dertig. Een fraai rooktafeltje ontworpen door C.A. Lion Cachet voor Firma E.J. van Wisselingh & Co Amsterdam, circa 1903, is vervaardigd van palissanderhout met gesneden ornamenten en inlegwerk van koper en ivoor (Nlg 20.000-30.000). Bij het buitenlands meubilair ligt het accent op Wenen, met o.a. ontwerpen van Josef Hoffmann voor Thonet en Kohn. Bijzonder van vormgeving en uitvoering is een paar stoelen ontworpen door Carlo Bugatti rond 1900. Kijkdagen: 1-4 december, dagelijks 10-16 uur, vrijdags 10-20 uur Veiling: donderdag 7 december 2000 om 10.30 en 14.00 uur

Met vriendelijke groet,

Diana Ridderikhoff
Sotheby's Press Office
De Boelelaan 30
1083 HJ Amsterdam
(diana.ridderikhoff@sothebys.com)

This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the postmaster at (postmaster@sothebys.com).