School bouwt VoIP-net op basis van Alcatel's OmniPCX 4400

Datum nieuwsfeit: 06-12-2000
School bouwt VoIP-net op basis van Alcatel's OmniPCX 4400

Alcatel en SAIC-team bouwen een net om de communicatie tussen ouders en leerkrachten te stimuleren en om de veiligheid op de campus te veilig te stellen

Rijswijk, 6 december 2000 - De Amerikaanse La Jolla Country Day School koos voor Alcatel's producten OmniPCX 4400 en OmniStack6024 om daarmee een uitgebreid 'Voice-over-IP' net (VoIP) te bouwen, dat niet alleen de veiligheid van de leerlingen op de grote campus zal vergroten, maar ook bijdraagt aan het uitbreiden en doelmatiger maken van de communicatie en alle andere netwerkvoorzieningen op het 10 ha grootte terrein.

De La Jolla Country Day School in Californie koos Alcatel's communicatiesysteem OmniPCX 4400 en Reflexes IP-telefoontoestellen om spraakcommunicatie mogelijk te maken in de klaslokalen zonder telefoon, teneinde de communicatie tussen ouders en leerkrachten te verbeteren. Een routine veiligheidsonderzoek had uitgewezen dat spraakcommunicatie voor noodsituaties voorrang zou moeten hebben in dergeljike noodgevallen. Omdat de OmniPCX zowel IP-telefonie als digitale telefonie ondersteunt, èn kan samenwerken met de huidige telefooncentrale van de school, behoefde niet in elk klaslokaal een telefoonaansluiting te worden aangelegd.

Verder koos de school Alcatel's OmniStack 6024 data switch vanwege de flexibiliteit die dat systeem biedt bij het inrichten van aparte virtuele LANs (VLANs) voor spraaktoepassingen. Ook vermindert deze data switch de congestie als nieuwe computers aan het netwerk worden toegevoegd. Door de OmniStack 6024 in de kabelkast te plaatsen bij het uitrollen van de VoIP-dienst, migreerde de school van een gedeeld ('shared') naar een geschakeld netwerk, wat een tienvoudige toename van de bandbreedte in het netwerk betekende. Bandbreedte en eenvoudige uitbreidingsmogelijkheden waren namelijk een vereiste in deze school met een staf van meer dan 170 onderwijzers en ondersteunend personeel, en de meer dan 1000 leerlingen. "Alcatel deelt de visie van La Jolla Country Day School, en we menen dat een school model zal staan voor alle scholen in zuidelijk Californie", aldus Greg Kovic, directeur Education Sales en Marketing.

Science Applications International Corporation (SAIC) speelde een sleutelrol bij het samen-brengen van Alcatel en La Jolla Country School. SAIC was betrokken bij het vooronderzoek naar, het voorstel voor, en de implementatie van het netwerk. Ook is SAIC betrokken bij het onderhoud en de ondersteuning. "Samen met Alcatel voorzien we La Jolla Country Day School van de telecommunicatieve en informatietechnologische middelen die nodig zijn om doelmatiger te kunnen werken en om de campus veiliger te maken," zegt Bob Young, senior vice president van SAIC Telecommunic-ations Division. "Dit is ons eerste contract samen met Alcatel dat tot stand komt onder de termen van strategische relatie, die SAIC en Alcatel in juni 2000 zijn aangegaan. We zien uit naar nieuwe successen die deze alliantie ons zal brengen."

"La Jolla Country Day School verrichte uitgebreid onderzoek naar IP-telefonie en nam alle belangrijke spraak- en netwerkspelers in dit strijdperk in beschouwing", aldus Quoc Vo, de beheerder van de informatiesystemen. "We kozen voor Alcatel's OmniPCX 4400 en de OmniStack 6024 omdat we het gevoel hebben dat het bedrijf de beste positie inneemt om ons betrouwbare en schaalbare spraak- en datacommunicatiesystemen te leveren.

OmniPCX 4400
De Alcatel OmniPCX 4400 is de meest geavanceerd, op IP-techniek gebaseerde, spraakcommunicatiesysteem ter wereld. Het is gebaseerd op een client/server-architectuur onder UNIX en kan 50 tot 50.000 gebruikers met Reflexes telefoontoestellen bedienen, biedt 99,999% betrouwbaarheid, nummerportabiliteit, unified messaging, een 'Voice-over-IP' netwerk met beheer van de servicekwaliteit, een web-gebaseerd Contact Centre voor de gebruikers, en een allesomvattende netwerkbeheersomgeving.

OmniStack6024
De Alcatel OmniStack 6024 is een 24-poorts 10/100 Ethernet-switch met uplink opties, die vierhoogd kan worden gestapeld tot een totaal van 104 poorten. Elke module heeft twee extra slots voor stapelmodules, vezeloptische Fast Ethernet-modules (100BaseFX), of Gigabit Ethernet uplink modules (1000BaseSX, 1000BaseLX). Afzonderlijke switches worden op elkaar aangesloten met behulp van 4 Gbit/s stacking-connecties, die de hele stapel van een hoge prestatie verzekeren. Elke module kan binnen de stack het verkeer met de lijnsnelheid doorsturen. De OmniStack 6024 ondersteunt ook poort-gebaseerd en 802.1Q VLANs om het netwerk zonder routers te kunnen segmenteren. Deze VLAN-functies kunnen ook worden gecombineerd met de 802.1p "Quality of Service"-functie, zodat prioriteit kan worden gegeven aan verkeer van bepaalde groepen veelgebruikers.

Over de La Jolla Country Day School
De La Jolla Country Day School gaat terug tot The Balmer School, die in 1926 door Louise C. Balmer werd gesticht. Een klein huisje in de binnenstad van La Jolla was het schoolgebouw voor de vier kinderen, die in het eerste jaar deze basisschool bezochten. Ze leerden er lezen, schrijven en rekenen in een omgeving, waar individuele aandacht voorop stond. Nu is Country Day uitgegroeid tot een onafhankelijk, zeer goed aangeschreven school voor voorbereidend middelbaar onderwijs even ten noorden van San Diego, dat evenwicht weet te vinden tussen een streng academisch programma en de overvloed aan sport en kunstzinnige vorming met klassen lopend vanaf 'pre school' tot 'high school' voor meer dan 1000 leerlingen.

Over SAIC
SAIC is het grootste Amerikaanse onderzoeks- en ontwikkelingsbedrijf dat in handen van de medewerkers is, en dat zich richt op informatietechnologie, systeemintegratie en producten en diensten op het vlak van e-Business voor commerciële bedrijven en overheidsinstellingen. Technici en wetenschappers van SAIC werken aan oplossingen voor ingewikkelde technische problemen op het gebied van telecommunicatie, landsveiligheid, gezondheidszorg, transport, energievoorziening, milieu en financiële dienstverlening. Met een jaaromzet van meer dan 5,5 miljard USD telt SAIC samen met zijn deelnemingen (waaronder Telcordia Technologies) meer dan 41.000 medewerkers in meer dan 150 landen over de hele wereld.

Over Alcatel
Alcatel bouwt de nieuwe generatie netwerken en biedt daarmee geïntegreerde 'end-to-end' voice- en data-oplossingen aan bestaande en nieuwe operators; evenals aan bedrijven en consumenten. Met een omzet van Euro 23 miljard (50 miljard gulden) in 1999 en 118.000 werknemers is Alcatel actief in ruim 130 landen. De Nederlandse vestiging in Rijswijk biedt werk aan ongeveer 950 mensen.

Einde persbericht

Noot voor redacties