Boek: 'Waarom Websites Klanten Wegjagen'

Datum nieuwsfeit: 06-12-2000

Waarom Websites Klanten Wegjagen

en e-commerce geen geld oplevert: leren van de fouten van anderen.

Auteur: Guido Thys

Samsom, ISBN 90 14 07022 5

Te bestellen via de boekhandel, of via www.guidothys.nl. Prijs: NLG 49,50.

Dat zakendoen via het Internet niet de gouden bergen oplevert die aanvankelijk in het vooruitzicht gesteld werden, is onderhand voor iedereen duidelijk. Tussen maart en oktober 2000 versmolten een paar miljard aan bedrijfskapitaal. Klanten blijken massaal weg te blijven, enkel te kijken maar niet te kopen, of gillend terug naar call centers en winkel te rennen.

Het boek van professioneel spreker en marketingdocent Guido Thys is het eerste dat een haarscherpe analyse biedt van wat er precies is fout gegaan. En van wat bijgevolg de wetten zijn die e-commerce en e-business beheersen. Dat de auteur tevens voorzitter is van de Stichting Humor is niet vreemd aan de onderhoudende stijl waarin het boek geschreven werd.

Dit boek bevat meer slecht nieuws over e-commerce dan alle andere samen. Geen succesverhalen die voor de lezer onrealiseerbaar zijn, maar analyses van wat er fout is gegaan bij duizenden pionierende bedrijven. Het richt zich niet tot cyberhypers maar tot die bedrijven die ernstig werk willen maken van e-commerce.

Karrenvrachten onderzoeksresultaten wijzen unaniem één richting uit: tussen 2000 en 2005 doen in alle landen ter wereld de grote massa's hun intrede op het Internet, wat een nog verdere daling van de klanttevredenheid tot gevolg zal hebben. Erger nog: de terugtocht naar de traditionele retailkanalen, telefonische helpdesks, etc. is al weer begonnen. De oorzaken zijn heel divers: van falende techniek tot povere, inefficiënte of gewoon ontbrekende service. En de shake-out van e-commerce ondernemingen en -projecten is begonnen.

Het boek legt de vinger op de e-commerce paradox. Wie elektronisch zaken doet vanuit traditionele denkpatronen slaat de plank volledig mis. Maar wie denkt dat de "nieuwe economie" niet voor het grootste deel berust op dezelfde principes en mechanismen als de oude, heeft al snel niet eens meer het geld om een plank te kopen.

Stap voor stap neemt de auteur de lezer mee doorheen een grondige analyse, die begint bij webtechniek en pas eindigt bij missie, visie en bedrijfsdoel.

Guido Thys is beschikbaar voor aanvullende informatie, een interview of een speciale promotie-actie waarbij uw lezers korting ontvangen op de aankoop van het boek. U kan contact met hem opnemen via ons bureau, of telefonisch (020-5160734) dan wel per e-mail ((hemzelf@guidothys.nl)).

Ook kan u een recensie-exemplaar opvragen bij Samsom Bureauredactie via mevrouw Jennifer Zoombelt. Haar telefoonnummer is 0570 648 864.

Over de auteur
Guido Thys, telebusinesspionier / CRM-adviseur avant-la-lettre, is de meest gevraagde spreker over klantgerichtheid in de Benelux, docent Marketing Management aan de Business School Nederland en voorzitter van Stichting Humor.

Commentaren op het boek

Zie hieronder

Coverfoto
Te downloaden via www.guidothys.nl/ned/webjagen0.html

Recensie-exemplaar
Aan te vragen bij de bureauredactie van Samsom: Jennifer Zoombelt, 0570-648864,

e-mail: (mhersevoort@kluwer.nl).

Expert-commentaren

Guido Thys beschrijft meedogenloos en ontnuchterend (maar onderhoudend) de vele valkuilen in e-commerce land. "Waarom Websites Klanten Wegjagen" is een 'need to read' roadmap voor iedere startende (en gevorderde) e-commerce ondernemer om de valkuilen te omzeilen en de virtuele gouden bergen heelhuids te bereiken.

Reinier van den Biggelaar, QuoteOnWine.com

Wie, zoals ik, vaak met Guido heeft opgetreden, verwacht een leuk, humoristisch betoog over hoe je het niet moet doen op het Internet. Foute boel! (veel voorkomende zin in het boek). Het is een handboek over "How to Get & Keep Customers with the Internet"--waarin 18 specifieke topics kort en krachtig behandeld zijn. Een "Must Read" voor iedereen die pretendeert een Intermarketerr te zijn.

Jay Curry, President, The Customer Marketing Institute

Dit boek geeft een heldere visie over wat E-services werkelijk betekent voor ons zakendoen. Guido Thys weet op een pragmatische wijze voor- en nadelen op een rijtje te zetten en dwingt ons te kijken naar de relatie met de klant.

Dick Fens, Director HP Services Nederland

Guido Thys stelt zijn lezers voor de keuze: gevangen worden in het web of je als spin gedragen. Dit boek is een must voor alle directeuren, managers en website-bouwers die op het Internet resultaten willen behalen.

Marcel van der Ham, Directeur Business School Nederland/BSN Nederland

Indien u niet in Web-valkuilen wilt trappen die reeds door anderen zijn verkend, is dit boek een aanrader. Veel don'ts en ook veel do's, die - zoals we van de auteur gewend zijn - met humor zijn verwoord.

Janny Hoekstra, Hoogleraar Direct Marketing, Rijksuniversiteit Groningen.

Een boek met een erg sterk realiteitsgehalte! Het draagt er absoluut toe bij om het verantwoordelijkheidsbesef op zowel individueel als ook op organisatieniveau zodanig te bevorderen dat er veel ongewenste klant-, medewerkers- en aandeelhouderspijn door onzinnige web-"oplossingen" vermeden kan worden.

Martien J. Plasmeijer, Managing Director, Customer Loyalty B.V

Guido Thys heeft naam gemaakt als de humoristische Belg die met veel zelfspot seminars opvrolijkt. Zijn scherpe en puntige visie in dit boek verraden een zeer grondige kennis op het direct marketing terrein gepaard met veel jaren ervaring. Een must!!

Frank Spangenberg, Directeur Customer Care Libertel

"Wie op internet staat heeft de toekomst". Veel bedrijven hebben zich slechts tot de invulling van bovenstaande motto beperkt. De uitkomst van die "simpele-strategie" kan dodelijk zijn, bewijst Guido Thys' nieuwe boek. De klant laat zich niet bedotten! Lees het boek van Guido Thys (een man die ik uit ervaring als een "simplistische deskundige" ken) en doe het beter.

Martin Straatmeijer, Directie Commerciële Organisatie Zilveren Kruis/ Achmea

De manager of bestuurder die de waarschuwingen uit het boek van Guido Thys naast zich neerlegt kan zijn aandeelhouder maar beter niet zeggen dat hij het gelezen heeft en blijven hopen dat "Waarom Websites Klanten Wegjagen" snel wordt vergeten. Een absolute must voor eenieder die geld wil investeren of verdienen met of via het WWW.

Frits Timmermans, Directeur Mercury Interactive Benelux

Het recept van dit boek lust ik wel: praktisch en to-the-point, met een humoristische ondertoon en een vleugje sarcasme. Thys op zijn best.

Erik Van Vooren, Erik van Vooren DM Instituut

Guido Thys heeft Andersen's sprookje over de kleren van de keizer gedigitaliseerd. Heerlijk om nog eens via de dik hout-methode bevestigd te krijgen dat alle wijsheden van de "oude economie" hun schaduwen onaangedaan vooruit blijven werpen.

Hans van Walbeek, Van Walbeek Etcetera