Politiebericht Groningen

Persberichten Regiopolitie Groningen
Woensdag 6 december 2000

Dagelijkse berichten regio Groningen

Groningen: mannen aangehouden voor bedreiging
Een 27 en een 28-jarige inwoner van Groningen zijn gisteravond op de Boraxstraat in Groningen aangehouden voor bedreiging van een 20-jarige stadsgenoot. De beide mannen hadden kennelijk geld van de betreffende bewoner te goed, hetgeen ze opeisten. Om hun woorden kracht bij te zetten had een van beiden een vuurwapen getrokken en daarmee gedreigd. De politie traceerde de beide mannen bij de woning van de aangever. Bij de fouillering van de 28-jarige man trof de politie een vuistvuurwapen aan. Vervolgens zijn beiden aangehouden en voor nader onderzoek ingesloten.

Groningen: snelheidscontrole Ulgersmaweg
Bij een snelheidscontrole op de Ulgersmaweg werden gisteravond 80 voertuigen genoteerd die te snel reden. De hoogst genoteerde snelheid was 109 km/u waar maximaal 50 was toegestaan. In totaal werden 310 voertuigen gecontroleerd.

Winschoten: man aangehouden
In een woning aan de Wezellaan in Winschoten heeft de politie gistermorgen een 24-jarige Winschoter aangehouden. De man bleek nog 21 dagen gevangenisstraf uit te moeten uitzitten en had ook nog voor bijna 700 gulden aan boetes open staan. Daarnaast bleek hij niet terug te zijn gekeerd van verlof in het Huis van Bewaring in Groningen. De man is overgedragen aan de parketpolitie en ingesloten.

Loppersum: auto te water
Een 37-jarige vrouw uit Delfzijl is gistermorgen licht gewond geraakt nadat zij met haar auto in het water langs de Stedumerweg in Loppersum. De vrouw kwam door onbekende oorzaak met haar auto in de berm en verloor de macht over het stuur. De auto sloeg over de kop en kwam op het dak in het water terecht. Een voorbijganger wist de bestuurster snel uit de auto te bevrijden. De vrouw is met nekklachten overgebracht naar een ziekenhuis. Haar auto is door een bergingsbedrijf uit het water getakeld.

Stadskanaal: benzinedieven aangehouden
De politie heeft vannacht aan de Drentselaan in Stadskanaal een 17-jarige jongen uit Stadskanaal en een 15-jarige jongen uit Eexterveenschekanaal aangehouden. Getuigen meldden bij de politie dat zij hadden gezien dat de knapen benzine probeerden te stelen uit een geparkeerde auto. Politieagenten troffen een auto aan waarvan de toegang tot de benzine vulmond openstond en de blokkering was geforceerd. Aan de Drentselaan werden bij onderzoek de beide verdachten aangehouden. Ze voldeden aan het opgegeven signalement. De knapen zijn naar het bureau gebracht en na verhoor heengezonden. Ze worden aangemeld bij het HALT bureau.

Winschoten: man zwaait met vuurwapen
Aan de Oudewerfslaan in Winschoten heeft de politie gisteravond een 32-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehouden. Getuigen meldden dat de man aan de Carolieweg in Winschoten zichtbaar met een vuurwapen over straat liep. De politie stelde met meerdere eenheden een onderzoek in waarbij de verdachte uiteindelijk aan de Oudewerfslaan werd aangetroffen. Hij bleek niet meer in het bezit te zijn van het wapen, vermoedelijk een gas-alarmpistool. Naar zijn zeggen is dit hem door een horecaondernemer in het centrum van Winschoten afgenomen. Omdat meerdere getuigen de man met het wapen hebben zien lopen is de man ingesloten wegens overtreding van de Wet Wapens en Munitie. De politie stelt een nader onderzoek in naar het vuurwapen.

Stadskanaal: auto tegen lantaarnpaal
Een 43-jarige automobilist uit Veendam is gistermiddag gewond geraakt bij een éénzijdig verkeersongeval aan de Dr. Kinglaan in Stadskanaal. Door onbekende oorzaak raakte de man de controle over zijn auto kwijt en botste tegen een lantaarnpaal. Hij is met hoofdletsel naar een ziekenhuis gebracht en ter observatie opgenomen. Omdat de man onder invloed verkeerde is in het ziekenhuis van hem een bloedproef genomen. Omdat de man in maart van dit jaar ook is bekeurd wegens rijden onder invloed is zijn rijbewijs door de politie ingevorderd. De auto van de Veendammer raakte zwaar beschadigd en is door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Oude Pekela: auto in brand
Op een bedrijfsterrein aan de Holland Marsh in Oude Pekela raakte gistermiddag een personenauto in brand. De brandweer bluste de brand. De auto liep door de brand, die vermoedelijk door kortsluiting is veroorzaakt, aanzienlijke schade op.

Veendam: brand in leegstaande woning
In een leegstaand pand aan de Thorbeckelaan in Veendam ontstond gisteravond een korte brand. De brandweer van Veendam moest er aan te pas komen om de brand te blussen. De 85-jarige bewoonster van een naastgelegen woning is door de politie uit voorzorg uit haar huis gehaald en voor de rest van de avond en nacht elders ondergebracht in overleg met de woningbouwstichting. De politie stelt een onderzoek in naar de brand. Brandstichting wordt niet uitgesloten.

Delfzijl: dronken man aangehouden
De politie heeft gisteravond aan de Zwaluwoever in Delfzijl een 44-jarige man aangehouden wegens openbare dronkenschap. De man liep, zwaar onder invloed, steeds heen en weer tussen zijn eigen huis en het huis van de buren. Hij dreigde zijn huis in brand te steken en probeerde meerdere keren een gevecht aan te gaan met zijn zoon die hem probeerde te kalmeren. De politie heeft de man meegenomen en ingesloten.

Zuidwolde: zwarte Piet gewond bij ongeval
Een Zwarte Piet uit Zuidwolde (leeftijd onbekend) is gistermiddag licht gewond geraakt bij een verkeersongeval aan de Groningerweg in Zuidwolde. Piet bestuurde een personenauto waarin hij Sint Nicolaas en een 11-jarige jongen uit Zuidwolde vervoerde. De bestuurder zag een, overigens goed met verlichting en een zwaailamp beveiligde, tractor - bestuurd door een 31-jarige man uit Zuidwolde - over het hoofd, die bezig was een inrit in te rijden. De auto met de Sint en Zwarte Piet botste tegen de door de tractor getrokken giertank. De Zwarte Piet en de 11-jarige jongen zijn met lichte verwondingen naar een ziekenhuis gebracht. Sint bleef ongedeerd. De auto van de goedheilig man en zijn knecht raakte bij het ongeval total loss en is door een berger afgevoerd. Van de giertank werd een wiel afgereden. De politie onderzoekt de toedracht van het ongeval.

Spijk: snelle automobilist onder invloed
Wegens overschrijding van de maximumsnelheid en rijden onder invloed heeft de politie gisteravond aan de Hogelandsterweg in Spijk een 25-jarige automobilist uit Uithuizen aangehouden. De man reed met een snelheid van 125 km per uur over de Hogelandsterweg waar 80 km per uur is toegestaan. Bij staandehouding bleek de man onder invloed van alcohol te verkeren. Daar werd bij de ademanalyse een bloedalcoholgehalte van 0.55 promille gemeten. De man is na verhoor met een dagvaarding en een rijverbod van een uur heengezonden.

Zoutkamp: dronken man op straat
In de Marnestraat in Zoutkamp heeft de politie gisteravond een 44-jarige man uit de gemeente De Marne aangehouden. De man lag in kennelijke staat van dronkenschap naast zijn fiets op de weg. Hij is ingesloten. De man krijgt een bekeuring voor openbare dronkenschap.

Inlichtingen Afdeling Communicatie, 0900 8844