Brandweer Almere voert actie functioneel leeftijdsontslag

Datum nieuwsfeit: 06-12-2000
ABVAKABO FNV

Acties brandweer Almere (6dec)

De brandweermannen van Almere gaan actie voeren voor een goede regeling voor functioneel leeftijdsontslag (FLO). In Almere is op dat gebied nog steeds niets geregeld. In de gesprekken tussen ABVAKABO FNV en de gemeente over FLO zijn diverse voorstellen de revue gepasseerd. Na elf jaar praten over een dergelijke regeling heeft de vakbond vorige week de gemeente Almere een ultimatum gesteld. Per brief en op ludieke wijze werd om aandacht én een
oplossing gevraagd voor het probleem. In het ultimatum staat de eis voor een FLO regeling op landelijk niveau. Er werd een groot spandoek gehangen aan het gemeentehuis en op het raam van de burgemeester werd een bord (met de tekst naar binnen) bevestigd.
Gisteren liep het ultimatum af, zonder dat de eisen van de vakbond zijn ingewilligd.

Op persoonlijk verzoek van de burgemeester wordt vanmiddag het bord voor zijn raam weggehaald. De brandweermannen zullen het bord verwijderen als teken van goede wil. Tijdens deze actie krijgt de burgemeester de reactie van ABVAKABO FNV op de brief van de gemeente van 1 december jl. overhandigd en wordt hij op de hoogte gesteld van de komende actieperiode.

Sinds maart dit jaar is er regelmatig overleg gevoerd over FLO. Volgens de landelijke regeling kan een brandweerman in repressieve dienst (uitrukdienst) op 55 jaar uit dienst treden met behoud van 80 procent van het laatst verdiende loon. Gemeente Almere wil, in haar laatste voorstel, brandweermannen bij 58 jaar uit dienst laten treden met behoud van 70 procent van het laatst verdiende loon. Er zou wel ruimte zijn voor een overgangsregeling voor een beperkte groep. Dit laatste bod is vorige week unaniem afgewezen door de leden van ABVAKABO FNV. Almere is een van de weinige gemeenten die zich niet aangesloten heeft bij de landelijke FLO regeling. Het brandweerkorps van Almere ontvangt vele steunbetuigingen van andere korpsen uit het land.