Siemens vernieuwt software bij digitale camera

Datum nieuwsfeit: 06-12-2000
Siemens

A&D CD 200008.419

Den Haag, woensdag 6 december 2000

Siemens vernieuwt software bij digitale camera voor industriële toepassingen

Siemens heeft ProVision, de projecteringssoftware voor het industriële beeldverwerkingssysteem Simatic VS 710, vernieuwd en uitgebreid. De digitale camera met geïntegreerde computer is met de nieuwe software sneller en flexibeler te projecteren. Dit biedt met name voordelen bij het omstellen van machines of installaties, waarbij de camera als optische sensor met eigen intelligentie wordt toegepast. De nieuwe software maakt in sterke mate gebruik van de voordelen van de koppeling met het bussysteem Profibus-DP. Als aanvulling op de nieuwe versie van de software is er voor eindgebruikers een interessante low cost-variant leverbaar.

De VS 710 wordt vooral gebruikt voor vroegtijdige herkenning van afwijkingen of fouten in vormen, voor het sturen van materiaalstromen en voor identificatie van onderdelen. Men vindt dit beeldverwerkingssysteem in de montagetechniek, bij handlingsapparatuur en in de vultechniek. Als intelligente sensor is de VS 710 geschikt om 150 verschillende programma's van voorbeelden in het geheugen te hebben. Men kan het gewenste programmma bij de productie van nieuwe onderdelen of producten via Profibus oproepen.

Met ProVision is het beeldverwerkingssysteem nu met behulp van een PC of een programmeerapparaat online te projecteren. De Profibus-koppeling kan nu ook worden gebruikt voor online overzetten van parameters. Een voorbeeld is het wijzigen van ingestelde grenswaarden voor 'goedkeur' of 'afkeur'. Dit voordeel is belangrijk bij flexibele productiebewerking, waar men ingestelde controle waarden voor verschillende productie-opdrachten snel wil veranderen. Dit aspect wordt steeds belangrijker, niet alleen in de kunststofindustrie, bij de productie van consumptiegoederen, voor toeleveranciers van de automobielindustrie, maar ook in de levensmiddelen- en de farmaceutische industrie.

Bij het omstellen van machines voor nieuwe of andere producten kan men met de nieuwe software voor de VS 710 het controleprogramma voor de beeldverwerking vanuit een centraal punt in de decentraal geplaatste camera's laden. Dit kan zelfs tijdens de productie gebeuren, zonder dat met de machines hoeft uit te schakelen. Ook op andere punten is de functionaliteit van ProVision uitgebreid. Voorbeelden zijn functies bij het projecteren en de correlatie met herkenningspunten en dito vlakken. Bij de bediening kan men nu functies via 'dag and drop' of 'copy and paste' eenvoudiger projecteren. Nieuw is het geheugen voor foutafbeeldingen, dat is bij te schakelen. Hiermee is de weergave van de laatst waargenomen fout op een monitor af te beelden. Verder is de menugestuurde projectering van ProVision in het Engels, Duits, Frans, Italiaans en Spaans uit te voeren.

Als aanvulling op de nieuwe versie van ProVision is er voor eindgebruikers de interessante low cost-variant ProVision Compact leverbaar. Deze versie is ideaal voor eindgebruikers, die de controleparameters slechts incidenteel hoeven aan te passen. Behalve het wijzigen van de controle van de bedrijfsafloop zijn met deze versie alle andere functies van de high performance-uitvoering mogelijk, zoals het projecteren van bestaande controleprogramma's.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Industriële Producten en Energieverdeling, de heer H.A. Brunott,
tel. (070) 333 3905, e-mail: (herm.brunott@siemens.nl)

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325, e-mail: (bernard.bos@siemens.nl)

Voor alle Siemens persberichten zie: www.siemens.nl/persinfo