UPC komt met nieuwe productomschrijving van Chello

Datum nieuwsfeit: 06-12-2000
Consumentenbond

UPC komt met nieuwe productomschrijving van Chello

UPC voldoet met haar nieuwe productomschrijving van Chello, de internetdienst van dit kabelbedrijf, aan de afspraken die UPC vorige maand met de Consumentenbond heeft gemaakt. De nieuwe productomschrijving biedt namelijk voor (potentiële) klanten meer helderheid over wat ze van Chello wel en niet mogen verwachten. Ook biedt de productomschrijving voor de Consumentenbond meer duidelijkheid om te beoordelen of UPC daadwerkelijk doet wat ze belooft. Dat is de belangrijkste conclusie van het overleg dat beide partijen woensdag 6 december met elkaar hebben gehad. De nieuwe beloftes over Chello gaan per 1 januari 2001 in. Alle klanten worden hierover per e-mail geïnformeerd. Als klanten het niet eens zijn met de propositie, dan kunnen zij hun abonnement kosteloos en onmiddellijk opzeggen en krijgen ze hun inschrijfgeld terug.

De Consumentenbond en UPC hebben in november een akkoord bereikt over geldterugave en een nieuwe propositie. Iedere maand wordt opnieuw bepaald in welke gemeenten een kortingsregeling geldt. Snelheidsmetingen en klachtenanalyses laten zien dat UPC nog slechts in enkele gebieden onder de maat presteert. De nieuwe beloftes zijn nu door UPC op papier gezet en zullen de basis vormen voor de nieuwe reclame-uitingen van de kabelaar. UPC gaat helder aangeven dat met Chello hogere snelheden kunnen worden bereikt dan via een analoge of ISDN-telefoonlijn, maar dat de werkelijke snelheid afhangt van meerdere factoren, die op hun website worden toegelicht. De belofte die UPC gaat doen luidt: "Gemiddeld zal de internetsnelheid hoger liggen dan een analoge of ISDN-telefoonlijn." De Consumentenbond vindt dit voor consumenten meer houvast bieden dan "De internetsnelheid kan maximaal... bedragen", zoals kabelaar Casema onlangs deed. De uitdrukkingen "altijd online" en "supersnel internet" zullen niet meer worden gehanteerd.

Een datalimiet (een maximum aantal gegevens dat binnen een bepaalde periode van internet mag worden gehaald) wordt nog niet ingevoerd. Wel gaat UPC klanten benaderen die excessief van internet gebruik maken en daarmee voor problemen voor andere internetters zorgen. Medio volgend jaar, als een meetsysteem voorhanden is, zal wel een datalimiet worden ingesteld, die volgens UPC voor het overgrote deel van de internetgebruikers geen gevolgen zal hebben en die qua hoogte afhankelijk zal worden van de ontwikkelingen op het internet.

UPC stelt de komende maanden concrete normen op voor de internetsnelheid en komt met een objectief meetsysteem met een bijbehorend restitutiebeleid. Dat wil zeggen dat de uitdrukking "gemiddeld sneller dan ISDN" wordt vertaald in meetbare getallen. Een onafhankelijke instantie gaat controleren of UPC deze getallen in de praktijk daadwerkelijk weet te behalen. Als UPC de eigen normen niet haalt, krijgen de betrokken klanten automatisch korting op hun abonnementsgeld. Dat is immers de situatie waar de Consumentenbond naar toe wil werken, ook voor de andere kabelaars in Nederland. De bond is zeer benieuwd hoe UPC het gaat uitwerken. Volgens de oorspronkelijke deal met het kabelbedrijf moet dit alles op 1 mei 2001 in werking zijn. Tot die tijd bepalen de snelheidsmetingen door gebruikersvereniging Coax en de klachten die bij de Consumentenbond, bij het televisieprogramma Radar en bij UPC zelf binnenkomen, welke gemeenten tot de probleemgebieden behoren en waar de klanten dus geld terugkrijgen. Dat kan per maand verschillen en dus is het voor gedupeerde UPC-klanten nog steeds interessant om klachten in te dienen. Daarnaast blijft het UPC-Garantieplan voor individuele klanten van kracht.