Bekendmaking uitslag EKO-inventarisatie supermarkten

Milieudefensie

Vooraankondiging voor de pers

Bekendmaking uitslag EKO-inventarisatie supermarkten

Amsterdam, 6 december 2000 --- Maandag 11 december maken Milieudefensie en Greenpeace de uitslag bekend van hun 'EKO inventarisaties 2000'. Jaarlijks tellen de twee organisaties met behulp van vrijwilligers in het hele land het assortiment biologische producten in de supermarkten. De bekendmaking zal plaatsvinden om 15.00 uur in Rotterdam. Nadere informatie over preciese plek en programma volgt maandagochtend.

Dit jaar zijn tweehonderd supermarkten aan het onderzoek onderworpen. Meer dan honderdvijftig producten en productcategorieën zijn onderzocht. Het onderzoek betreft dit jaar voor het eerst het volledige assortiment voedingsmiddelen in de supermarkten. In 1998 en 1999 werden alleen Aardappelen Groente en Fruit onderzocht. De conclusies uit het onderzoek betreffen onder meer het supermarktfiliaal met het grootste biologische assortiment, de keten met gemiddeld het grootste aanbod, ontwikkeling van het aanbod in de jaren 1998 tot 2000 en een vergelijking met andere Europese landen.

De bijeenkomst zal plaats vinden in het winnende filiaal. Een directeur van de winnende supermarktketen en Nicole Bakker, campagneleider voedsel bij Milieudefensie, zullen korte voordrachten houden. Tijdens de bijeenkomst zal een display met alle biologische producten in het filiaal worden opgesteld. Vrijwilligers van Milieudefensie en Greenpeace zullen informatie voor consumenten uitdelen aan het winkelend publiek.

Voor meer informatie:
Persvoorlichting Milieudefensie, Mieke van Tankeren, telefoon 020 5507 333, Maandagmiddag op lokatie: 06 5507 3873

Mieke van Tankeren
Vereniging Milieudefensie