Hulp TIE bij afhandelen omzetbelasting via Internet

Datum nieuwsfeit: 07-12-2000
Bron: Newconomy
Newconomy

TIE helpt bedrijven met afhandelen omzetbelasting en sociale verzekeringen via Internet (06-12-2000)

Innovatief project met Belastingdienst, Economische Zaken, CBS en Lisv

TIE Nederland B.V., een werkmaatschappij van het aan de Amsterdamse effectenbeurs genoteerde B2B eCommerce-softwarebedrijf TIE Holding N.V. (`TIE'), heeft een contract in de wacht gesleept om catalogussoftware te ontwikkelen voor het innovatieve overheidsproject Elektronische Heerendiensten.

Dit project is een initiatief van het Ministerie van Economische Zaken, de Belastingdienst, het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) en het Landelijk instituut voor sociale verzekeringen (LISV).

Twee leveranciers van informatiesystemen voor bedrijfsadministraties, Exact Automatisering B.V. en Unit 4 Software B.V., zijn tevens betrokken bij het project. Elektronische Heerendiensten vormt een belangrijke pijler in het beleid van de centrale overheid om de komende jaren op Internet gebaseerde overheidsdiensten aan het bedrijfsleven en burgers aan te bieden.

Rompslomp

Het zoveel mogelijk verminderen van administratieve rompslomp vormt het uitgangspunt van Elektronische Heerendiensten. Administratieve lasten zijn kosten die een onderneming maakt om aan de administratieve en procedurele verplichtingen van regelgeving te voldoen. Bijvoorbeeld het invullen en opsturen van berichten zoals Aangifte Omzetbelasting, Jaarstatistieken en Melding Sociale Verzekering. Vooral het midden- en kleinbedrijf is veel kostbare tijd kwijt aan deze verplichtingen. Tijd die beter zou kunnen worden besteed aan de onderneming zelf. De administratieve lasten per onderneming in 1998 waren gemiddeld circa fl. 24.500.

De administratieve rompslomp kan worden verminderd door met de inzet van een door TIE ontwikkelde applicatie op geautomatiseerde wijze gegevens uit de informatiesystemen van de bedrijfsadministraties te verkrijgen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een applicatie waar de formulieren in een berichtencatalogus worden opgeslagen. Vervolgens worden de gegevens beveiligd via het Internet naar de overheid gestuurd. Bedrijven zijn niet langer genoodzaakt om berichten op papier in te vullen en met de post te versturen. Alles gaat in een geautomatiseerde handeling: efficiënt en effectief!

TIE Nederland ontwikkelt in proeftuinverband in overleg met Elektronische Heerendiensten de applicatie en de berichtencatalogus. Kennis over technologieën op het vlak van geavanceerde informatieopslag, koppelingen tussen administratiesystemen, XML berichtuitwisseling en componentbased-ontwikkeling maken dat TIE Nederland betrokken is bij dit innovatieve project. Medio december 2000 zal TIE de applicatie en de berichtencatalogus opleveren. In het eerste kwartaal van 2001 wordt de proeftuin naar verwachting succesvol afgerond.

PROFIEL TIE
TIE Holding N.V. waarvan de aandelen sinds maart genoteerd staan aan de Amsterdamse beurs, ontwikkelt en verkoopt hoogwaardige, op XML/EDItm gebaseerde B2B eCommerce-software en -services. Dankzij de software en diensten van TIE kunnen kopers en aanbieders van producten snel en efficiënt zaken met elkaar doen. Door 'Digital Business Communities' (DBC's) op te zetten biedt TIE partners in de Supply Chain de mogelijkheid tot efficiënte samenwerking (`Collaboration'). TIE heeft een brede klantenkring in de Benelux en is een vooraanstaand speler in Europa. De klanten van TIE bestrijken vele marktsectoren, waaronder retail, gezondheidszorg, bank- en verzekeringswezen, transport, productie en voedingsmiddelen.