Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Bezoek LEI-onderzoeker in kader project over voedingstrends

Datum nieuwsfeit: 07-12-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: LEI
Zoek soortgelijke berichten
LEI

Voedingstrends

Amerika is de bakermat van veel nieuwe ontwikkelingen, ook op het gebied van food marketing. Het streven naar samenwerking met onderzoekers overzee is dan een logische strategie. In het kader van een project over voedingstrends in Amerika en Europa heeft LEI-onderzoeker dr.ir. G.B.C. Backus eind september een bezoek gebracht aan Minnesota. Hij heeft daar gesprekken gevoerd met de directie van The Food Retail Industry Center (TFRIC) en met retailers. In de gesprekken met TFRIC kwam naar voren dat er veel voordelen verbonden zijn aan wederzijdse samenwerking. Afgesproken is dat ze gaan bekijken hoe dit verder inhoud te geven. Met name op retailniveau liggen hier mogelijkheden. Eind januari komt een directielid van TFRIC, Rob King, naar Nederland. Ze hopen dan een volgende stap te kunnen zetten. TFRIC is vijf jaar geleden opgericht door de Univer-siteit van Minnesota met als doel bedrijven te ondersteunen om agro-food ketens meer door de vraag dan door de productie te laten sturen. Om daarnaast meer kennis te verkrijgen over de retail schakel, is er een 'Supermarket Panel'. Gegevens van ongeveer 400 winkels - verspreid over heel de VS - worden verzameld en geanalyseerd. Dit levert de deelnemers en de onderzoekers een schat aan informatie. Verder heeft de heer Backus een seminar bijgewoond over ontwikkelingen in de retail, en een lezing verzorgd over onderzoeksconcepten in marketing en supply chain management. Voorafgaand aan dit seminar was er een lunchbijeenkomst met drie retailers. Het waren zogezegd enkele founding fathers van de supermarkten. Dit zijn mensen die al voor de tweede wereldoorlog begonnen waren met zelfbedieningszaken in de VS. In de gesprekken komt naar voren hoe deze mensen denken over zaken als partnership en e-commerce. Hoewel men veel perspectief ziet in de meest recente ontwikkelingen op automatiseringsgebied, blijft voor deze ondernemers de persoonlijke stijl van zakendoen de meeste kritische succesfactor. Zoals een van hen opmerkte: 'Business to business is people to people.'

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie