Stork versterkt strategische activiteiten

7 December 2000

Goede voortgang met desinvesteringsprogramma Stork

Stork versterkt strategische activiteiten

Stork versterkt de strategische activiteiten om de in maart 2000 aangekondigde omzetgroeidoelstelling van 10% per jaar met een nettorendement van 7% te realiseren eind 2004. In hoog tempo wordt daarvoor o.m. het programma Stork Strong! uitgevoerd. Dit bevestigde bestuursvoorzitter Aad W. Veenman vandaag tijdens een presentatie van de ontwikkelingen bij Stork. Tevens gaf hij een overzicht van de substantiële vorderingen bij de desinvestering van niet-strategische activiteiten.

Stork richt zich op activiteiten die voldoen aan de criteria: groei, marktleiderschap en toenemend rendement. Ter versterking van deze activiteiten heeft Stork gekozen voor een scherpere aansturing van de operationele activiteiten, waarvoor het management recentelijk is versterkt. Deze activiteiten worden voortdurend door de Raad van Bestuur uitgedaagd en geïnspireerd om een vastgelegde bijdrage aan het concernresultaat te leveren. Een kleinere hoofdkantoororganisatie richt zich nog uitsluitend op de ondersteuning van de versterking van die activiteiten.

Goede voortgang desinvesteringsprogramma

De herrekende omzet van de strategische activiteiten na verdere aanscherping van niet-strategische activiteiten van Stork bedroeg in 1999 EUR 1,6 miljard van de totale omzet van EUR 2,4 miljard. De niet-strategische activiteiten worden gedesinvesteerd. Met de uitvoering van dit desinvesteringsprogramma wordt goede voortgang geboekt. Van de omzet die wordt gedesinvesteerd (ter waarde van ca. EUR 830 miljoen) is thans EUR 280 miljoen definitief gedesinvesteerd. Voor activiteiten ter waarde van EUR 230 miljoen omzet zijn de onderhandelingen met overnamepartners in een dusdanig stadium dat er Letters of Intent zijn getekend. Voorts wordt gewerkt aan de resterende te desinvesteren activiteiten met een omzetwaarde van EUR 320 miljoen die voor eind 2001 eveneens zullen zijn gerealiseerd.

Digitale textieldruk

Stork toonde vandaag tijdens een bedrijfsbezoek in Boxmeer de ontwikkelingen die het bedrijf doormaakt in het marktsegment van de (digitale) textieldruk. Dit als illustratie van de versterking van activiteiten om de Stork-doelstellingen: groei, marktleiderschap en toenemend rendement te realiseren. Arvid Manneke, directeur Stork Textile Printing: 'Door vernieuwing en digitalisering van de technologie voor textielrotatiezeefdruk versterkt Stork haar wereldmarktleiderspositie. Daarnaast zijn de nieuwe mogelijkheden voor digitale textieldruk enorm. Denk daarbij aan time-to-market en ketenintegratie. Ook dit is een markt waar Stork marktleiderschap nastreeft'.
Informatie voor de pers:
Dick Kors